Squla

Andre Haardt (41)

Start: 2009
Personeel: 25
Omzetverwachting 2013: 2 miljoen euro

Toen zijn kinderen naar school gingen, constateerde André Haardt verbaasd dat er sinds zijn eigen schooltijd maar weinig veranderd was. “Het aantal computers was nog steeds op één hand te tellen.” Haardt, toen werkzaam voor een educatieve uitgeverij, dacht al een tijdje na over het online brengen van onderwijsproducten, en begon digitaal platform Squla. Het doel: kinderen zelf thuis met de lesstof aan de gang laten gaan. “We hebben de vier meest gebruikte leermethodes uit het basisonderwijs in spelvorm gegoten. Na anderhalf jaar testen met scholen, kinderen en ouders ging Squla live.”

Haardt koos voor een duidelijk verdienmodel: ouders betalen maandelijks voor een abonnement. “Er zijn dus geen reclames te zien op Squla. Daarmee laten we zien dat het een kwalitatieve dienst is.” Het businessmodel bleek interessant voor investeerders, waaronder de meest recente: RTL Nederland. “Met hun kapitaalinjectie kunnen we Squla nog breder in de markt zetten.”

Squla concurreert vooral met producenten van leermiddelen, al vindt Haardt dat dit digitale verlengstukken van de leermethode zijn. “Wij ontwikkelen eerst de spelvorm en daarna integreren we de lesmethode.” Inmiddels zijn er 50.000 Squla-abonnementen afgesloten. “Ik hoop dat Squla voor deze generatie kinderen net zo’n bekend merk wordt als Roosvicee en Liga voor mijn generatie was.”

Tekst Miloe van Beek

Challenger50 van 2013

Al a carte advocaten Challenger50 2013