Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2012

eyes + more

Eric Ezendam (49) en Ad Mathijsen (49)

Wat: goedkope brillenketen
Start: 2005
Personeel: 500
Omzet: 45 miljoen (2012)

[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”eyes and more”]

 

Als eyes + more oprichter Eric Ezendam terugkijkt op de eerste jaren van zijn brillenbedrijf, vindt hij zichzelf wel een beetje naïef. “Met de start van eyes + more kwam er voor Ad en mij een jongensdroom uit, we gingen er vol voor en wilden de wereld veroveren met ons concept. Soms zijn we de realiteit daarbij een beetje uit het oog verloren.”

Zo groeide eyes + more tussen 2005 en 2008 zo hard – van drie naar 26 winkels – dat de omzet onder druk kwam te staan. “Er was onvoldoende tijd voor het opleiden van personeel en we konden het logistiek niet meer bolwerken. Onze organisatie en de processen waren niet hard genoeg met ons meegegroeid.”

De groeipijnen ontstonden na de opening van de twintigste winkel. “Zes nieuwe winkels in drie maanden tijd bleek te hoog gegrepen.” De ondernemers trapten op de rem en lasten een groeistop van ruim een jaar in. Zo konden ze de kwaliteit en interne processen verbeteren. De pas op de plaats viel toevallig samen met de economische crisis van 2008 en het verzoek van de bank om de lening af te lossen. Ezendam en Mathijsen stelden een aflossingsplan op, en anderhalf jaar na de groeistop was eyes + more vrijwel schuldenvrij en in het bezit van een flinke cashflow. “De optiekwereld lag op z’n kont toen wij ons concept versneld verder uit gingen rollen. Een perfecte timing.”

Sprout MagazineLees de rest van het interview in Sprout magazine editie 9, die op 22 november uitkomt
Tekst Miloe van Beek