Ticketscript

Frans Jonker (35, foto) en Ruben van den Heuvel (34)

Wat: self-service e-ticketing
Start: 2006
Personeel: 60
Omzet: jaarlijks 70 miljoen aan totale kaartverkoop

 

 

De markt voor ticketverkoop eens goed door de war schoppen. Dat was de wens van Frans Jonker en Ruben van den Heuvel in 2006. Nu zijn ze Europees marktleider op het gebied van self-service e-ticketing en verwachten dit jaar zo’n vijf miljoen tickets te verkopen.

Het verhaal van Ticketscript begint op een feestje in 2005. Jonker raakt aan de praat met Ruben van den Heuvel, die hij kende van vroeger. “Ruben vertelde over zijn werk als programmeur en over zijn grote hobby: technomuziek. Die twee dingen had hij verenigd in Beatfreax, een website voor technoliefhebbers met 30.000 leden.”

Marketingman Jonker voelde direct dat met deze site geld verdiend kon worden. Hij dacht eerst aan banners, maar toen uit een tevredenheidsonderzoek bleek hoeveel klachten er waren over de verkoop van tickets voor dancefeesten, zag hij een gat in de markt. “De boekingsfee was erg hoog, op een kaartje van vijftien euro kwamen rustig nog zeven euro verkoopkosten. Ook werden de tickets per post verstuurd, belachelijk ouderwets.”

Jonker en Van den Heuvel brainstormden over e-ticketing en ontwikkelden een e-mail met daarin een code die diende als toegangsbewijs. Ze rekenden een veel lagere fee: 1,50 per ticket. Bezoekers en organisatoren van dancefeesten reageerden enthousiast, Jonker en Van den Heuvel besloten het concept verder te ontwikkelen tot een ticket met een barcode.

Sprout MagazineLees de rest van het interview in Sprout magazine editie 9, die verschijnt op 22 november

Tekst Miloe van Beek, foto Wouter Went

Challenger50 van 2012

René Frijters