CheapCargo

Andre Olde Hampsink (45) 

Startdatum: 2008
Personeel: 7
Omzet: niet openbaar


Finalist Sprout Challenger Pitch Event


Een menukaart voor de transportsector. Zo omschrijft André Olde Hampsink zijn bedrijf CheapCargo.“De komst van internet heeft de logistieke sector compleet veranderd, iedereen kan prijsinformatie online opzoeken. Wij hebben daarop ingespeeld door alle tarieven van vervoerders met elkaar te vergelijken op een onafhankelijk platform.” 

 

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf die niet dagelijks veel producten versturen, kennen de logistieke markt onvoldoende, meent Olde Hampsink. “Op CheapCargo kunnen ze snel zien welke vervoerder voor hun zending de beste keuze is.” 

Het maakt Olde Hampsink niet uit bij wie de zending wordt geboekt, CheapCargo rekent voor iedere vervoerder dezelfde marge. “Ik ben erg voor transparantie. Veel andere intermediairs vragen een laag tarief van vervoerders in ruil voor veel zendingen. Maar zo verpest je de markt, word je concurrent van de vervoerder en ben je niet meer onafhankelijk.” 

CheapCargo wil graag een langetermijnrelatie opbouwen met vervoerders en klanten. Daarom heeft Olde Hampsink zich van het begin af aan hard gemaakt voor een goede klantenservice. “Wie grote vervoerders belt met een vraag wordt behandeld als een nummer. Ik geloof in persoonlijke relaties. Klanten komen in eerste instantie op de prijs of het merk af, maar blijven hangen vanwege de persoon Wij kennen al onze klanten en hun behoeftes, daardoor voelt het contact met CheapCargo als een warm bad. Onze klanten zijn onze ambassadeurs geworden.” 

Winstmaximalisatie is niet het belangrijkste vindt de ondernemer. “Ik wil iets neerzetten waar ik in geloof.” Maar met een heilig geloof in wat je doet, ben je er nog niet. Olde Hampsink onderschatte de tijd die het kost om een bedrijf op te bouwen. “De pioniersfase waarin je de markt moet overtuigen en het concept zich als een olievlek moet verspreiden, duurt langer dan je denkt. Klanten blijven uit gewenning bij dezelfde vervoerder, ook al is die veel duurder.” 

De trage start van CheapCargo zorgde ook voor onrust bij de bank en externe investeerders, wat leidde tot pittige gesprekken. Het kostte hem veel energie. Toen twee jaar later ook medeoprichter Marc Poelenjee vertrok, zat Olde Hampsink er even doorheen. “Het gebrek aan financiële zekerheid leverde spanningen op. Het vertrek van Marc werd onvermijdelijk, maar het was voor ons allebei erg emotioneel. Hij was mijn partner en spiegel, voor hem was CheapCargo zijn kindje.” 

Nu het na alle hobbels goed gaat met CheapCargo, is Olde Hampsink evengoed blij dat hij altijd is blijven geloven in zijn werkwijze. Zijn keuze begint nu zijn vruchten af te werpen: door samenwerking met softwarebedrijven Exact en Unit4 verwacht hij dat CheapCargo op de korte termijn toegang tot meer klanten krijgt en het concept misschien zelfs internationaal uit kan rollen. “Over vijf tot tien jaar zijn we een merknaam.”

Tekst Miloe van Beek, foto Vincent Boon

Challenger50 van 2013

Al a carte advocaten Challenger50 2013