TravelBird

Dennis Klompalberts (34) en Symen Jansma (39)

Start: 2010
Personeel: 150
Omzetverwachting 2013: 50 miljoen euro

Finalist Sprout Challenger Pitch Event


In 2010 geleden las Dennis Klompalberts op een zolderkamer de Challenger-editie van Sprout. Wat die bedrijven doen, kan ik ook dacht hij. Met zijn vriend Symen Jansma schreef hij vervolgens een businessplan dat aan twee voorwaarden moest voldoen: het moest niet langer zijn dan een half A4-tje en het moest te maken hebben met online marketing. 

Ze besloten de markt van conservatieve touroperators - “ze bieden allemaal dezelfde bestemmingen voor dezelfde prijs terwijl consumenten helemaal geen zin hebben om op een strand met duizend bedjes te liggen” - eens flink op te schudden. Met een halve ton aan eigen vermogen en geleend geld van familie en vrienden zetten ze TravelBird op. 

Nu is een reisbureau an sich niet zo bijzonder. Het grote verschil met andere touroperators zit hem volgens Klompalberts in hun werkwijze. De 150 medewerkers van het snel groeiende online reisbureau zijn ingedeeld in gespecialiseerde cellen, elke medewerker draagt een grote eigen verantwoordelijkheid. De gemiddelde leeftijd van het personeel is 26 jaar: eager en slim zijn de enige vereisten. Klompalberts: “Wij sturen niet op controle, maar op vertrouwen. Als mensen intrinsiek gemotiveerd zijn, zetten ze uitzonderlijke prestaties neer.” 
Onder het motto ‘beter fouten maken dan kansen laten liggen’ wordt er van medewerkers verwacht dat ze maandelijks met diverse creatieve ideeën komen waar ze flink in mogen investeren. “Wij groeien vierhonderd procent per jaar, een flop van twintigduizend euro vinden we niet erg. Met andere gelukte experimenten verdienen we dat snel weer terug.”

Niet denken in gebaande paden, veranderen als doel, een grote wendbaarheid; het zijn oneliners die Klompalberts regelmatig herhaalt. Hij geeft het voorbeeld van een reclamespotje dat het reisbureau wilde laten maken om het merk te versterken. Alle voorstellen van gerenommeerde reclamebureaus werden afgewezen als te ouderwets en te traditioneel. Met een groep freelance reclamemakers zetten de ondernemers vervolgens een virtueel reclamebureau op en bedachten een fabelachtig filmpje dat ze in New York lieten maken. “Daar snappen ze wel wat wij bedoelen.” 

Vragen over de strategie van de oprichters is ook een voorbeeld van ouderwets denken, vindt Klompalberts: “Ons doel is één van de vier grootste reisaanbieders van Europa te worden. In grote lijnen weten we hoe we daar willen komen, maar de huidige kennis kan morgen alweer verouderd zijn. Een strakke strategie maakt dus dat je kansen mist. Daarom is groei onze enige echte focus.” 

Die groei bereiken ze onder andere door overnames en door in de toekomst in te zetten op de ontwikkeling van tools op mobiele platformen. Klompalberts: “De helft van de vakantiebestedingen wordt bij het boeken uitgegeven, de rest op locatie. Consumenten kunnen straks bij TravelBird hun vliegticket, hotel en huurauto regelen. Het boekingsproces wordt leuk en overzichtelijk omdat we alleen de hotels tonen zien die bij jou passen. Op de plaats van bestemming ontvang je bijvoorbeeld een plattegrond en persoonlijke restauranttips op je mobieltje.”

Klompalberts zegt niet verder te kunnen uitweiden over de plannen, maar gelooft dat dit soort ontwikkelingen de toekomst zijn. “Daarom investeren we er veel geld in, net als in andere innovaties om de markt voor te blijven.” Travelbird krijgt veel verzoeken van investeerders, maar ze financieren alles zelf. “We hebben geen behoefte aan een financiële injectie van buitenaf. Onze grootste uitdaging is het vinden van voldoende goed personeel. We hebben drie recruiters in dienst die fulltime op zoek zijn naar geschikte mensen.”

Tekst Miloe van Beek, foto Vincent Boon

Challenger50 van 2013

Al a carte advocaten Challenger50 2013