Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2014

Lemz

Tim Claassen (36), Peter de Lange (43), Remco Marinus (43), Willem van der Schoot (50) en Mark Woerde (41)

Wat: zinvolle reclame
Wie wordt uitgedaagd: de hele creatieve industrie, om ook hun talenten voor het goede aan te wenden
Sinds: 1 april 2000
Omzet 2013: 7 miljoen
Medewerkers: 40

Een positieve maatschappelijke impact realiseren is het hoogste doel van reclamebureau Lemz. Medeoprichter Mark Woerde: De prijzen die we hebben gekregen halen het niet bij het hebben van geweldige klantrelaties en boven alles dat we bijdragen aan een betere wereld.’ Zo zijn ze bij Lemz vooral trots op de spraakmakende campagne ‘Sweetie‘, tegen kindersekstoerisme via webcams, die ze maakten voor Terre des Hommes. Deze campagne werd wereldwijd opgepikt. De heren van Lemz kregen zelfs een brief van de Verenigde Naties, waarin het bewondering voor ‘Sweetie’ uitsprak. Woerde: ‘Wij helpen merken en organisaties om socialer, interactiever en meer betrokken te zijn en geloven dat een positieve maatschappelijke impact en economische groei hand in hand gaan.’ Daarnaast hoopt Woerde dat Lemz andere reclamebureaus kan inspireren om zich ook maatschappelijk te oriënteren. ‘Er wordt jaarlijks wereldwijd zo’n 500 miljard euro besteed aan reclame, de sector kan een enorme impact hebben als dit voor het goede wordt aangewend.’

Auteur: Yvette Bax