Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2015

DutchGiraffe

Wat: uitgeefsoftware voor online magazines
Wie: Geert Cantrijn (44), Willy Mooren (45) en Martijn Pabon (45)
Daagt uit: Adobe
Sinds: 2008
Omzet 2014: 1,5 miljoen euro
Medewerkers: 15

De bulk van de digitale magazines wordt gepubliceerd als app, die wordt geüpload naar Google Play of de kiosk van Apple. In de regel worden ze opgemaakt en gepubliceerd met software van Adobe, de standaard in de tijdschriftenwereld.

Volgens Geert Cantrijn is dat een overbodige drempel: je kunt online minstens zo fraaie magazines uitgeven, die dan ook nog eens actueler, socialer en beter toegesneden zijn op de lezer. Met creatief online bureau DutchGiraffe heeft hij hier het gereedschap voor ontwikkeld, op basis van het overbekende WordPress: WP-Magazines.com.

En dat loopt uitstekend. “Ik schat dat we de helft van de Nederlandse markt voor responsive online magazine in handen hebben, in het buitenland zijn we net begonnen. Uitgevers komen uit print en leunen daar nog steeds te zwaar op. Natuurlijk hebben ze allemaal een app, maar die zijn te star en ze kosten een vermogen om te bouwen.”

“In de VS waren uitgevers nogal onder de indruk van wat ons platform kan, en ik ben in gesprek met Axel Springer, in Europa geen kleine jongen, over een samenwerking.” Wie Cantrijn uitdaagt, is wel duidelijk; Adobe, dat zich met zijn software diep in de uitgeverij heeft ingegraven.