Insided

Wie: Wouter Neyndorff Robin van Lieshout
Wat: Online communities voor bedrijven
Daagt uit: helpdesks
Sinds: 2010
Omzet: in 2015 richting de 4 miljoen euro
Medewerkers: 55

Wil je als bedrijf nog relevant zijn, dan zul je een community om je heen moeten bouwen, is het uitgangspunt van Wouter Neyndorff en Robin van Lieshout. Met Insided maken zij online platforms waar de klanten van grote bedrijven als TomTom en T-Mobile ervaringen en kennis kunnen delen. Die platforms worden opgetrokken in de stijl van het bedrijf, op basis van een SaaS-platform, “volledig gehost door onszelf en schaalbaar”, vertelt Neyndorff.

Het duo gelooft heilig in peer to-peer-dienstverlening, oftewel klanten die elkaar uit de brand helpen. “Die groep weet vaak gezamenlijk meer dan bedrijf zelf.” En dat kan een bedrijf helpen besparen op de kosten van een helpdesk. Het bouwen van communities zit Neyndorff en Lieshout in het bloed. “40 procent van ons succes is te danken aan technologie, en 60 procent aan hoe wij een community activeren en uitbouwen. We gooien niet zomaar de software over het hek heen om dan weg te lopen.”

Iedereen kan een forum opzetten, maar dan begint het werk volgens Insided pas. Want hoe zorg je ervoor dat het forum ook actief wordt? “Je gaat ook niet in een leeg café zitten. Precies hetzelfde geldt voor communities. Daar ondersteunen we bedrijven in.” Mede vanwege internationale groeiplannen werkt Insided aan een kapitaalronde van 3 tot 6 miljoen euro.

Challenger50 van 2015