Seepje

Wie: Melvin Loggies (24) en Jasper Gabriëlse (23)
Wat: milieuvriendelijk wassen
Daagt uit: wasmiddelproducenten
Sinds: 2013
Omzet 2014: 120.000 euro
Medewerkers: 4

Op afstand de meest aaibare challenger is Seepje: twee jongens die een eerlijk en natuurlijk wasmiddelmerk ontwikkelen, op basis van de schillen van vruchten uit Nepal.

Zo voorziet Seepje gezinnen in Nepal van middelen van bestaan en geeft het consumenten hier een goed gevoel en een schone en zachte was. Inmiddels ligt naast de schillenzakjes ook een vloeibare variant in 275 eko- fair trade- en kledingwinkels - tot de mainstream supermarkt zijn Gabriëlse en Loggies nog niet doorgedrongen. Desondanks verdubbelt hun omzet dit en volgend jaar en worden de eerste stappen in België gezet.

De sociale werkplaats in Arnhem, die de Seepjes verpakt, krijgt het steeds drukker. "Wij kunnen met ons wasmiddel in het schap concurreren met grootmachten als het enige wasmiddel met een positieve sociale én groene impact. Het is nog even spannend en leuk als in het begin: ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik aan het werk ben."

Challenger50 van 2015