Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2015

WeMarket

Wie: Bas Beerens (45), Martijn Meeuwesen (39), Richard Pijpe (46)
Wat: online marktplaats voor bedrijven
Daagt uit: fysieke b2b-handel
Sinds: opgericht 2013, livegang augustus 2015
Aantal medewerkers: 20

Het afgelopen augustus gelanceerde WeMarket wil hét platform worden voor de fysieke handel tussen bedrijven in bijna elke denkbare branche. Via de site kun je “vanuit het comfort van je eigen stoel” handelspartners vinden, zonder het vliegtuig te hoeven pakken naar een beurs. Zo wil de marktplaats meer transparantie brengen in vraag en aanbod van voorraden, waar nu jaarlijks zo’n 1,75 biljoen dollar aan verliezen wordt geleden door inefficiënt beheer.

“Je kan een parallel trekken met hoe vroeger aandelen werden verhandeld op de beursvloer”, zegt commercieel directeur Gijs van den Broek. “Handelaars kropen toen schreeuwend over elkaar heen, maar nu is de vloer leeg en wordt er van achter het scherm gehandeld. Wij gaan dezelfde verandering teweegbrengen, door internationale handel smart, safe en simple te maken.”

WeMarket werd bedacht door WeTransfer-oprichter Bas Beerens, waardoor de marktplaats zich ook onderscheidt met een strak en laagdrempelig design. Net als met WeTransfer wil WeMarket “een kritisch probleem aanpakken en vereenvoudigen”. “De b2b-wereld leeft wat e-commerce betreft nog in het pre-internettijdperk.”

WeMarket streeft op termijn naar 1 miljoen leden, die ieder 500 dollar per jaar betalen voor onbeperkt handelen. “Omdat dit de impact voor onze gebruikers maximaal maakt, gaan we voor schaalgrootte en memberaantal, in plaats van iedere member maximaal te moeten monetizen.”