Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2016

Magnet.me

Wat: Recruitmentplatform
Wie: Vincent Karremans, Freek Schouten en Laurens van Nues
Daagt uit: vacaturesites en recruiters
Sinds: 2012
Medewerkers: 32

Als afstudeerders merkten Vincent Karremans, Freek Schouten en Laurens van Nues hoe lastig het was om uit te vogelen bij welk bedrijf ze het beste aan de slag konden gaan. “We kwamen bij elke carrièrebeurs, op elke carrièresite en in elke carrièregids telkens weer de 50 zelfde, grote bedrijven tegen. Daarnaast hadden recruitmentkantoren vaak maar slechts handjevol opdrachtgevers (en waren ze erg agressief). Je als student oriënteren op de arbeidsmarkt was lastig, indirect, onpersoonlijk en je kwam via de traditionele kanalen maar in contact met een fractie van voor jouw potentiële werkgevers.” 

Ze besloten het gangbare recruitmentmodel om te draaien: niet de werkgever staat centraal op hun netwerksite Magnet.me, maar de stage- en werkzoekende, die een profiel aanmaakt en op zoek kan naar een bedrijf dat hem ligt. Al meer dan 1000 bedrijven en organisaties maken daar gebruik van tegen een abonnementsvergoeding. Doordat ze vooruitbetalen, kon Magnet.me zijn groei grotendeels zelf financieren. De Rijksoverheid, advocatenkantoren en alle multinationals zijn klant, en zestig procent van de afstudeerders gebruikt Magnet.me. “Een van de grootste Nederlandse recruitmentkantoren is gestopt met campus recruitment omdat het door het Magnet.me model buitenspel werd gezet en dus overbodig werd.”

Sinds een jaar verovert Magnet.me ook de Britse markt. “Die is in veel opzichten nog conservatiever dan de Nederlandse. Daarnaast willen we de komende twee jaar verder uitrollen in Europa vanuit onze internationale userbase.”