Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Challenger50 van 2016

Mijndomein Auto

Wat: private lease
Wie: Henri de Jong
Daagt uit: leasebedrijven
Sinds: 2010
Medewerkers: 7

Henri de Jong is als challenger van verschillende markten thuis. Met Mijndomein had hij succes met domeinregistratie en webhosting, toen hij besloot van de auto’s met zijn bedrijfsnaam (‘rijdende abri’s’) een leasebedrijf te maken, in een tijd dat autolease voor particulieren nog niet was doorgebroken. “Dat leek me verstandiger dan maar ‘plat’ geld uit te geven aan reclame. Met Mijndomein Auto stijgen tegelijkertijd de naamsbekendheid van Mijndomein en de omzetgroei. Maar de traditionele partijen geloofden er niet in. De enige die ons een kans durfden geven waren Peugeot en Toyota.”

Nu is Mijndomein Auto als buitenstaander een van de grootste private leasebedrijven van Nederland, in een markt die eerder was opgegeven door de grote leaseboeren, maar de afgelopen jaren razendsnel groeit. Rond de 3000 particulieren reden in een auto van De Jong, met of zonder reclame. ”Door in de bedrijfskolom grote stappen over te slaan en de klant online te bedienen kunnen we betere en eerlijkere service bieden tegen een lagere prijs.” Sinds 2012 geeft De Jong zelf elke donderdag van de maand obligaties uit om de auto’s te financieren. “Zo zijn we onafhankelijk van banken en andere intermediairs.”

Van die obligaties maakt hij inmiddels zijn derde challenger: Mijndomein Obligatie. Ook andere bedrijven mogen van zijn platform gebruikmaken, zodat De Jong nu ook MKB-obligatiemarkt NPEX en crowdfundplatforms uitdaagt als aanbieder van alternatieve financiering. “We challengen bestaande instituten die onnodig duur, complex of ondoorzichtig zijn.”