Brownies & Downies

Wat: Franchiseformule voor lunchrooms
Wie: Thijs Swinkels
Daagt uit: horeca
Sinds: 2010
Omzet: niet openbaar
Medewerkers:

Brownies & Downies is een keten van gezellige lunchcafés, maar de naam verraadt al: het zijn niet zomaar tentjes waar je lekker eet. Het personeel bestaat merendeels uit mensen met het syndroom van Down en andere lichamelijke of geestelijke beperkingen, die zo veel mogelijk meedraaien in de horecazaken. "Alles wat binnen een normaal restaurant moet gebeuren, moeten zij ook kunnen doen; van werken aan de snijmachine tot het bedienen van de gasten, en van de toiletten schoonmaken tot aan het bereiden van eten", aldus oprichter Thijs Peters tegen BNR.   

Doelgroep en kwaliteit

Swinkels kwam tijdens zijn studie aan de sportacademie CIOS min of meer toevallig op een stageplek bij het speciaal onderwijs terecht, waar hem het werken met de kinderen enorm beviel. Toen hij na zijn studie zat te brainstormen over zijn toekomst, borrelde het idee voor een lunchroom op: een lunchroom waar mensen in eerste instantie komen voor de doelgroep, maar vervolgens blijven terugkeren vanwege de hoge kwaliteit. 

Franchise

In 2010 begon hij in Veghel met zijn eerste eigen zaak, samen met compagnon Teun Horck, die in 2016 het bedrijf verliet. De expansie begon in 2012, toen hij twee zaken zelf runde en besloot een derde als franchiseformule over te latan aan een andere ondernemer. Inmiddels heeft Brownies & Downies in Nederland 44 vestigingen, die deels met behulp van crowdfunding werden gestart, en ook uit het buitenland is er belangstelling voor de lunchrooms met een extra goed gevoel. Na de eerste Belgische vestiging in Baarle-Hertog heeft het bedrijf ook plannen om verder uit te breiden in België, om te beginnen in Antwerpen. Uiteindelijk wil Swinkels doorgroeien naar 70 vestigingen in Nederland.

Gevoel

Dat zelfs in Kaapstad een Brownies & Downies zit, is een toevalligheid. En voor alles geldt: nieuwe franchisenemers moeten liefde hebben voor de doelgroep. "Bij ons gebeurt heel veel op basis van gevoel: waarom willen mensen met de formule aan de slag? Wij zoeken naar een combinatie in iedere zaak van goed commercieel gevoel en iemand met een zorgachtergrond." De bediening wordt nog steeds verzorgd door mensen met een verstandelijke beperking of met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het doel is het opdoen van ervaring in de maatschappij en uiteindelijk wellicht kunnen doorgroeien naar een betaalde baan.

Challenger50 van 2017

Steven Schuurman
Hugo en Paul van Virtuagym
Bernard Schreiner, Ramon Keijsers, Paazl
Zens
Bastiaan Hagenouw, Fietsenwinkel.nl
Marjolein Helder, Plant-e
 Niels Duijvestijn, Zoef.com
Daniel de Boer, ProQR
Matthijs Olieman, Sven Pluut, ZonnepanelenDelen
Siete Hamminga, Robin Radar Systems
Ruben Walker, Judith Walker, African Clean Energy
Rollor
Richard Rensen,  Zolemba
Mark Lange, Ace & Tate
Giels Brouwer, SciSports
Jørgen van Rijn, Afval Loont
Nina Pierson, Jop van de Graaf, Ida de Haart, SLA
Niek Karsmakers, Jesse van der Meulen, Aimforthemoon
Patrick van der Mijl, Erwin van der Vlist, Speakap
Stella Fietsen
Hans Cobben, Bluebee
Thijs Winkels, Brownies & Downies
Heliox
Boyan Slat, The Ocean Cleanup
Daan Reijnders, instant Magazine
zebra
Jurriaan Ruys, Land Life Company
Martijn Elserman, Erik de Bruijn, Ultimaker
Nerdalize
United Wardrobe, Sjuul Berden, Thijs Verheul, Thijs Slijkhuis