Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Greentom

Wat: Kinderwagen uit 100% gerecycled materiaal
Wie: Bart Bost
Daagt uit: Bugaboo en de rest
Sinds: 2013
Omzet: 4 miljoen euro
Medewerkers: 26

Bart Bost ontwierp jarenlang kinderwagens voor bekende fabrikanten tot hij besloot het zelf radicaal anders aan te pakken, met een kinderwagen uit gerecycled plastic afval. Iedereen in de industrie verklaarde hem voor gek, maar met zijn ontwerpteam ontwikkelde de Limburger net zo lang tot er een duurzaam, maar ook goed bruikbaar en hip ogend product uit kwam: de Greentom. Een kinderwagen die onder veel meer de prestigeuze Red Dot designprijs in de wacht sleepte, en in 2017 winnaar werd van de MKB Innovatie top 100.

Lokaal geproduceerd

Van kap tot wielen, van stoffen tot gebruik, alles is milieuvriendelijk en gemaakt van gerecycled plastic. In elk product zit circa acht kilo gerecycled plastic verwerkt, het bestaat bovendien slechts uit 28 onderdelen van 3 grondstoffen. Doordat Greentom wereldwijd produceert, is de kinderwagen gemaakt van lokale bronnen en blijft de milieu-impact van verzending beperkt. Tot 2017 vond de productie van de kinderwagens grotendeels in China plaats, maar dat moet veranderen: alle kinderwagens voor de Europese markt worden straks in Limburg geproduceerd, waarvoor een deel van de productie al is overgeheveld naar Limburgse bedrijven. Ook de productie voor de Amerikaanse markt moet vanaf 2018 volledig in de Verenigde Staten plaatsvinden. China wordt dan het productieland voor uitsluitend de Aziatische markt.

Wereldspeler

Het Maastrichtse Greentom is snel uitgegroeid tot een wereldspeler. Nadat in 2015 de Europese (vooral online) verkoopkanalen waren opgetuigd, leverde in 2016 een crowdfundingcampagne bij Oneplanetcrowd het kapitaal op waarmee de internationale expansie tot in China en de VS een flinke push kreeg. Bost wil Greentom uiteindelijk laten uitgroeien tot groen lifestylemerk met producten voor elke levensfase: van kinderfiets tot rollator. Inmiddels worden de Greentoms in bijna dertig landen verkocht en verdubbelt de omzet elk jaar.