Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Heliox

Wat: snelladers voor elektrische bussen
Wie: Jaap Schuddemat, Aswin Linden, Mark Smits en Rudi Jonkman
Daagt uit: de dieselbus 
Sinds: 2009
Omzet: niet openbaar, winstgevend
Medewerkers: 50

Jaap Schuddemat, Aswin Linden, Mark Smits en Rudy Jongman stortten zich in 2009 met een doorstart van Philips-dochter Power Solutions op de markt voor voedingen en versterkers. Op het gebied van consumentenelektronica bedienen ze met Heliox onder meer Bang & Olufsen (B&O) en Loewe.

Superbatterij

Maar met zijn vermogensomzetters bleek Heliox ook een heel andere groeimarkt te kunnen veroveren: snelladers voor elektrische bussen. Heliox levert nu snelladers – pantograaf in jargon- met honderden kilowatts vermogen en werkt zelfs aan een snellader met een laadvermogen van 600 kilowatt, genoeg om een superbatterij in de lunchtijd van een buschauffeur op te laden tot een bereik van 100 tot 200 kilometer. Met zijn technologie hoeft Heliox het tegen veel minder concurrenten op te nemen dan in de consumentenelektronica: Heliox noemt zichzelf Europees marktleider.

Keulen, Turkije en Finland

Bussen in Keulen, Finland en Turkije maken inmiddels gebruik van de techniek van Heliox, dat onlangs ook de eerste snelladers leverde voor het Luxemburgse Differdange. In Eindhoven leverde het bedrijf uit Best de infrastructuur voor een vloot van 43 elektrische bussen. Volgend jaar volgt Europa’s grootste elektrische busproject: 100 e-bussen in Amsterdam. Het bedrijf onderzoekt ook andere markten, waaronder volautomatisch vervoer in de mijnbouw en havens.