Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Paazl

Wat: logistieke software voor e-commerce
Wie: Ramon Keijsers en Bernard Schreiner
Daagt uit: retailers zonder koppeling met vervoerders
Sinds: 2009
Omzet (2016): niet openbaar
Medewerkers: 30

Het startup-cliché gaat ook bij Paazl op: geboren uit ergernis. Oprichters Ramon Keijsers en Bernard Schreiner werkten zelf overdag, terwijl een online bestellingen vaak ook overdag werden en worden bezorgd. Wanneer er niemand thuis is. “Wij zagen een gat tussen wat online consumenten wilden qua bezorging en de mogelijkheden om dat te realiseren als online retailer”, legt Keijsers uit. “Dit geldt met name ten aanzien van verschillende bezorgmogelijkheden in de webwinkel, de vrijheid om te kunnen werken met verschillende vervoerders en transparantie ten aanzien van het bezorgproces.”

As a service

Paazl is een SaaS-applicatie die webwinkeliers kunnen toevoegen aan hun kassasysteem. Klanten kunnen vervolgens kiezen waar, op welke dag, in welk dagdeel en voor welke prijs het bestelde product wordt bezorgd. Bijvoorbeeld ‘s avonds thuis of direct naar het dichtstbijzijnde ophaalpunt. Keijsers: “De vervoerders kunnen al heel veel, maar vreemd genoeg krijgt de consument die keuze niet. Dat wij niet vanuit het magazijn naar de consument denken, maar vanuit de consument naar het magazijn maakt ons uniek.”

Dé logistieke motor

Volgens Keijsers kloppen wekelijks vervoerders en (nieuwe innovatieve) bezorgoplossingen bij hen aan om te koppelen met hun platform. “Zij willen zijn waar vraag en aanbod samenkomen”, aldus de Paazl-oprichter. “Dat zien we als een compliment en een bevestiging dat we op koers liggen om dé logistieke motor te worden achter e-commerce.”

Groeigeld

Die ambitie werd begin dit jaar kracht bijgezet door een investering van enkele miljoenen door 5square. Met dat groeigeld wil het duo voornamelijk internationaal verder uitbreiden. “Nu al biedt het Paazl-platform ruimte aan ruim zestig vervoerders wereldwijd. Vooruitkijkend gaan we ons richten op verdere uitbreiding van dit aanbod. Met name in Europa, maar ook Azië en Noord-Amerika staan in de plannen. Het doel: de wereld bevrijden van alle belemmeringen rondom bezorging.”