Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

SLA

Wat: biologische saladebar
Wie: Jop van de Graaf, Ida de Haart en Nina Pierson
Daagt uit: horeca, fastfood en afhaalgelegenheden
Sinds: 2013
Omzet (2016): 4,9 miljoen euro
Medewerkers: 200

Een gezonde, biologische afhaalmogelijkheid in Amsterdam was er vier jaar geleden nog niet. En daar moest verandering in komen, vonden Jop van de Graaf, Ida de Haart en Nina Pierson. Het trio startte met een saladebar met gerechten waar geen ongezonde toevoegingen aan zijn toegevoegd, maar verse groenten van de beste kwaliteit en een overwegend plantaardig menu: SLA.

12 vestigingen

“SLA is ontstaan vanuit onze eigen behoefte”, vertelt Van de Graaf. “Door reizen, allergieën, maar ook door ziekte, leerden we hoe puur eten een enorme positief effect kan hebben op hoe je je voelt, zowel fysiek als mentaal. We hadden alleen moeite onze gezonde leefstijl te combineren met een drukbezet stadsleven. Er miste iets. Dat iets bleek SLA: een plek waar je onbezorgd je bord tot op de bodem leeg kan eten. Iedere hap bouwt mee aan jouw gezondheid en die van de aarde.” Inmiddels staat de teller op twaalf vestigingen, in Amsterdam, Utrecht, Haarlem en Den Haag.

Schaalvoordelen

Ondertussen springen ook de grote supermarktketens op de vraag naar gezonde, makkelijke maaltijden. Maar Van de Graaf maakt zich over die concurrentie geen zorgen. “Wij blijven ons onderscheiden door onze originele recepten die per seizoen veranderen, de versheid en kwaliteit van onze (biologische) producten en ons personeel dat is opgeleid om te adviseren. We zijn inmiddels groot genoeg om schaalvoordelen te hebben en klein genoeg om flexibel en persoonlijk te blijven.”

Informals

Met behulp van bankfinanciering en een aantal informal investors staan twee nieuwe vestigingen te springen om de deuren te openen; het eerste filiaal in Rotterdam en een flagshipstore in Amsterdam. “Op die locatie gaan we ook een (kook-)workshopruimte hebben waar we meer op kennisdeling kunnen gaan zitten”, verklapt Van de Graaf. “De komende jaren willen we op dezelfde organische manier doorgroeien om gezond, duurzaam eten toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen.”