Airhunters

Wat: Gebruikmaken van lege ruimtes in rijdende vrachtwagens
Wie: Erik Roelevink
Daagt uit: Traditionele transporteurs
Sinds: 2013
Omzet (2017): 7 miljoen euro
Medewerkers: 3
Website: Airhunters.nl

Slimmer, goedkoper en duurzamer transport. Niet door extra vrachtwagens toe te voegen, maar door gebruik te maken van lege ruimtes in vrachtwagens die al onderweg zijn, dat is het grote doel van Airhunters. Het bedrijf, eind 2013 opgericht door Erik Roelevink, voegt geen vrachtwagens toe aan het verkeer, maar zoekt op basis van de specifieke zendingen van zijn klanten naar ruimte.

“Lucht is er genoeg, want gemiddeld is een vrachtwagen slechts voor maximaal 85 procent gevuld”, bezweert Roelevink. “In die deeleconomie zag ik een kans, waar ik vijf jaar geleden met Airhunters ben ingestapt. Duurzaamheid is zeer actueel in de transportsector. Maar daarbij wordt vaak de nadruk gelegd op schonere vrachtwagenmotoren, terwijl de meeste winst in betere benutting van de beschikbare capaciteit zit: het verhogen van de beladingsgraad.”

Cargopoolen

Roelevink kent de transportwereld al 25 jaar; hij was eerder onder andere manager bij logistieke dienstverlener Wim Bosman. Roelevink: “Vanuit mijn jarenlange ervaring in de transportwereld zie ik volop kansen voor slimmer transport. We noemen dat ook wel ‘cargopoolen’. Daarmee bieden we klanten de scherpste deals en de maatschappij minder files en reductie van CO2-uitstoot”, zegt Roelevink, die zijn nieuwe kantoor laat bouwen van afvalplastic: een wereldprimeur.

Puzzelen

Maar hoe ziet die werkwijze van ‘cargopoolen’ er in de praktijk dan uit bij Airhunters? Op basis van een concrete transportaanvraag – en dat kan door heel Europa zijn – van een klant maken de ‘hunters’ een eerste inschatting van wat een goede transportoplossing zou kunnen zijn. Vervolgens toetsen ze dit bij verschillende transporteurs op basis van de actueel aanbod van beschikbare ruimte en komen vervolgens met een aanbieding voor de specifieke aanvraag.

“Snelheid, specifieke laad- en loswensen, complete trailerladingen of slechts 1 pallet, open transport of exceptionele afmeting, dat maakt ons allemaal niets uit”, legt Roelevink uit. “Wij kijken op basis van de wensen welke transporteur, met geschikt materiaal, in de buurt is en waarop de zending kan meeliften. Een kleine zending kan bijvoorbeeld achterop, een lange lichte zending, bijvoorbeeld een bundel, kan wellicht bovenop een andere zending. Een complete lading kan als retour meegenomen worden door een transporteur die nog retourlading zoekt op weg terug naar huis. Slim combineren en puzzelen is ons ding.”

Schaalbaar

De luchtjagers zijn al vijf jaar bezig en hebben al voor de nodige beroering in zijn markt gezorgd. Het Arnhemse bedrijf eindigde in 2017 op de vierde plek in de categorie ‘klein’ van de regio oost van de FD Gazellen met een omzetgroei van maar liefst 537 procent. Een jaar eerder werd Airhunters genomineerd door collega-transporteurs voor de NT Marketing Trofee, waar het uiteindelijk bij de drie finalisten geëindigd is. 

Maar voor zijn gevoel is hij nog maar net begonnen. Roelevink: “Ik schat in dat we van de totale transportmarkt momenteel nog geen promille in handen hebben. Dat willen we natuurlijk nog flink uitbreiden. Ons concept is uitermate geschikt om op te schalen, we dagen graag mensen uit om ons concept te kopiëren voor nog meer impact!”

Challenger50 van 2018

Goodfuels
Joe Merino
Thijs Bosgoed, BuyBay
Natuurhuisje
Barberbooking
3D Hubs, Brian Garret, Bram de Zwart
Liesker Procesfinanciering, Sara Liesker, Chris Liesker
Avant Arte, Christian Luiten, Curtis Penning
Bob Dijksma, FiscFree
Juul Manders, Demy de Zeeuw en Ralph de Geus van BALR.
Framer