Avant Arte

Wat: online kunstplatform
Wie: Christian Luiten en Curtis Penning
Daagt uit: galeries en veilinghuizen
Sinds: 2014
Medewerkers: 6
Website: Avantarte.com
Omzet: niet openbaar

“Oh shit, dit is serieus”, realiseerde Christian Luiten (foto links) zich toen hij in januari 2017 de rijen bezoekers zag voor een kunstshow in Londen, die zijn kunstplatform Avant Arte in samenwerking met een galerie had georganiseerd. Wat bleek: onder meer de Financial Times en de New York Times hadden over de expositie geschreven.

De basis voor dat succes legden Luiten en compagnon Curtis Penning in 2014, toen zij een Instagram-account startten over moderne kunst. Onder de inmiddels 1,2 miljoen volgers bevindt zich de who is who van de internationale kunstwereld, zoals Hans Ulrich Obrist, de directeur van de gezaghebbende Serpentine Gallery, Jefferson Hack (uitgever van cultuurmagazine Dazed & Confused) en de bekende kunstveiler Simon de Pury.

“We hielden van kunst, maar vonden galeries in het begin intimiderend”, zegt Luiten. “Maar we zijn geboren op Instagram, dus we wisten hoe we een zo groot mogelijk publiek konden bereiken. We hebben meer bereik dan de grootste commerciële galerie. Wij kunnen kunstenaars echt groot maken op social media.” 

Businessmodel

Dat bereik maakt Avant Arte te gelde met de verkoop van limited editions, reproducties met werk van bekende kunstenaars. De challenger duikt zo in het gat tussen goedkope IKEA-posters en onbetaalbare Picasso’s. Samen met een galerie maakt Avant Arte bijvoorbeeld een gelimiteerde oplage van een werk van Marc Quinn of Jake en Dinos Chapman, in oplages van enkele tientallen tot honderden exemplaren. Die verkopen meestal binnen een uur uit. De 110 stuks van een werk (1600 euro) van Paul Insect gingen onlangs binnen 5 minuten over de toonbank. 

Door dat succes wordt Avant Arte door steeds meer galerijen benaderd om samen te werken. “We bereiken een grote groep die zij niet bereiken. We brengen meer mensen naar de kunst toe, dat is voor iedereen goed.” Luiten en Penning willen met alle grote kunstenaars op aarde samenwerken, onder wie ook Mark Bradford en  Damien Hirst. Als nieuwkomers is het overtuigen van die iconen de grootste uitdaging. “We zijn nog heel erg jong, we zijn eigenlijk nog maar kort geleden begonnen met opkomende kunstenaars. Nu maken we de sprong naar de grote namen, die kunstenaars moeten wel met ons willen samenwerken.”

Challenger50 van 2018

Goodfuels
Joe Merino
Thijs Bosgoed, BuyBay
Natuurhuisje
Barberbooking
3D Hubs, Brian Garret, Bram de Zwart
Liesker Procesfinanciering, Sara Liesker, Chris Liesker
Avant Arte, Christian Luiten, Curtis Penning
Bob Dijksma, FiscFree
Juul Manders, Demy de Zeeuw en Ralph de Geus van BALR.
Framer