Balr

Wat: kledingmerk
Wie: Juul Manders (44), Ralph de Geus (47) en Demy de Zeeuw (35)
Daagt uit: Kenzo en de modetak van Nike en Adidas
Sinds: 2013
Omzet (2017): 7,5 miljoen euro
Medewerkers: 90
Website: Balr.com

Een modemerk voor de massa, met kleding die beroemde voetballers maar wat graag dragen. Dat was het idee waarmee Juul Manders (44), Ralph de Geus (47) en Demy de Zeeuw (35) in 2013 Balr begonnen. Hun marketing hebben de heren goed op orde: zo werd voetballer Fernando Torres ambassadeur en fungeerde ballentrapper Gregory van der Wiel enige tijd als uithangbord. Ook werd Neymar Júnior in kleding van het merk gespot.

De ondernemers willen de lifestyle van voetballers naar de straat brengen en positioneren zich daarvoor ergens tussen luxemerken als Kenzo en de fashiontak van bekende sportmerken. Of ze andere partijen uitdagen met hun modebedrijf? Zelf stellen ze van niet, maar wie wil nog spullen van de modetak van Nike en Adidas kopen als je ook kunt genieten van Hollands Glorie? Torres en Neymar doen het immers ook.

Social media

Ook in de digitale wereld is Balr goed vertegenwoordigd. Zo stelt Manders dat social media voor zijn merk centraal staat. “We zitten bovenop alle ontwikkelingen”, om er met een subtiele sneer naar concurrenten aan toe te voegen: “Dat is lang niet bij iedereen in de branche het geval.”

Het gaat de modeondernemers inmiddels voor de wind. Afgelopen jaar maakte Balr een omzet van 7,5 miljoen euro en dit jaar verwacht het bedrijf dit ruim te verdubbelen naar 17 miljoen euro. Het personeelsbestand groeit als kool. Al bijna negentig medewerkers telt het bedrijf van Manders inmiddels en dat worden er alleen maar meer.

De wereld in

Maar, zoals het een challenger betaamt, zijn we er daarmee nog niet. Balr wil groter, groter en nóg eens groter worden. Manders heeft het zelfs over “de wereld veroveren”. Had Napoleon daar in zijn dagen een fors leger voor nodig, Manders doet dit op een eigentijdse, vredelievende manier. In zijn woorden “met een brede, sterke collectie die wereldwijd herkenbaar is”.

Retail en wholesale zullen hier in ieder geval een grote rol bij spelen, licht Manders een tipje van de sluier van zijn wereldplannen op. Maar goed, eerst maar eens de basis voldoende op orde krijgen. Manders stelt dat het een uitdaging zal worden om genoeg personeel, voorraden en de juiste logistiek te hebben tijdens zo’n “explosieve wereldwijde groei”. Hij wil er dan ook alles aan doen om de groeistuipen op te vangen en “de boot op koers te houden”.

Challenger50 van 2018

Goodfuels
Joe Merino
Thijs Bosgoed, BuyBay
Natuurhuisje
Barberbooking
3D Hubs, Brian Garret, Bram de Zwart
Liesker Procesfinanciering, Sara Liesker, Chris Liesker
Avant Arte, Christian Luiten, Curtis Penning
Bob Dijksma, FiscFree
Juul Manders, Demy de Zeeuw en Ralph de Geus van BALR.
Framer