Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

Bomberbot

Wat: Programmeren voor kids
Wie: Cristian Bello (28)
Daagt uit: Tynker en CodeKingdoms
Sinds: 2014
Omzet (2017): onbekend
Medewerkers: 13
Website: Bomberbot.com

Het Nederlandse onderwijs loopt achter, hoor je weleens zeggen. Critici wijzen er in dit soort gevallen vaak op dat er nog zo weinig wordt gedaan een programmeren, oftewel: websites bouwen en online tools creëren. Digitale vaardigheden zijn de komende jaren echter hard nodig, en in andere landen is coderen al onderdeel van het basisschoolcurriculum. Zie daar de redder in nood: de van oorsprong Colombiaanse Cristian Bello. Met Bomberbot biedt hij een digitale omgeving waarin kinderen onder meer via een game alles kunnen leren over de enen- en nullenwereld van het coden. Het gaat daarbij niet alleen om het bouwen van een website, maar om ‘computational thinking skills’. ‘

Anderhalf miljoen

Het leverde Bello al vele lovende stukken op en – ook niet onbelangrijk – anderhalf miljoen euro aan externe financiering. Dat kapitaal heeft Bello hard nodig, hij neemt het immers op tegen grote concurrenten als Tynker en CodeKingdoms.

Het eerste wapenfeit is daar: Bomberbot bereikte al 130.000 kinderen in Nederlandse scholen. Bello stelt daarmee een marktaandeel van ruim 10 procent te hebben in de Lage Landen. Techblad Wired noemde zijn bedrijf in 2017 al een van de 10 hotste startups van Amsterdam. Daarmee was de startup een van de honderd meest veelbelovende startups van Europa.

Digitale educatie

“We richten ons op het elimineren van angst bij docenten, zodat ze programmeren kunnen doceren als geweldige ervaring in de klas”, vertelt Bello. Zijn ultieme plan is het vinden van alternatieve manieren om digitale educatie toch dat klaslokaal in te kunnen brengen. Met Bomberbot lijkt hij daarmee goed op weg te zijn.

Het feit dat digitale educatie nog geen onderdeel is van het vaste curriculum is voor Bello daarmee ook meteen zijn grootste uitdaging. “Scholen hebben niet zoveel tijd om hun leerlingen deze vaardigheden bij te brengen.”