Crunchr

Wat: HR voor de nieuwe wereld
Wie: Dirk Jonker (37) en Camiel Selker (42)
Daagt uit: ouderwetse HR-medewerkers
Sinds: 2015
Omzet (2017): niet openbaar
Medewerkers: 25
Website: Crunchrapps.com

People analytics. Zo omschrijft Dirk Jonker (37) de kersverse branche waarin Crunchr opereert, dat hij samen met Camiel Selker (42) oprichtte. Ging het personeelsbeleid lange tijd uit van het inschattingsvermogen van de HR-medewerker, in de nieuwe wereld stuurt men (ook) bij met behulp van data rond medewerkers.

Op dit moment heeft Crunchr 25 medewerkers en verwachten zij dit jaar verwacht een omzetgroei van 300 procent. Toen zij het bedrijf in 2015 oprichtten, deden zij dat met eigen vermogen, afkomstig van hun HR-consultingbedrijf Focus Orange. Van het Randstad Innovation Fund ontvingen zij vervolgens 2 miljoen euro seed-kapitaal om verder te groeien.

Digitale adviseur

Jonker stelt Crunchr voor als “digitale adviseur”, die iedereen in het bedrijf voorziet van de juiste inzichten over persoonlijke groei. Hiervoor trekt zijn softwareplatform talloze personeelsdata uit de systemen die zijn klanten al gebruiken: van de salarisadministratie tot aan beoordelingen, promoties en tevredenheidsonderzoeken. Dergelijke data-analyses kunnen inzicht geven in vragen als ‘welke recruitmentkanalen zijn het meest effectief?’ of ‘hoe kunnen we talenten behouden?’

“Organisaties zijn stevig in verandering en dit heeft grote impact op personeel”, onderbouwt Jonker het nut achter zijn startup. “Om niet achter de feiten aan te lopen, wil je op alle niveaus in je organisatie weten wat deze impact is en zal zijn.”

Internationale klanten

Jonker stelt hiermee de strijd aan te gaan met de traditionele personeelsadviseur, die nog op analoge wijze nadenkt. De markt reageert al aardig op de innovatieve hr-tool van Jonker. Hij stond met Crunchr al in The Economist en heeft een internationale klantenkring met namen als Randstad, Arcadis en Deloitte.

De komende tijd zal voor Crunchr in het teken staan van door investeren in de technologie achter het product. Die internationale klantenkring smaakt naar meer voor Jonker. Hij stelt zijn activiteiten te willen uitbreiden naar Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten.

Challenger50 van 2018

Goodfuels
Joe Merino
Thijs Bosgoed, BuyBay
Natuurhuisje
Barberbooking
3D Hubs, Brian Garret, Bram de Zwart
Liesker Procesfinanciering, Sara Liesker, Chris Liesker
Avant Arte, Christian Luiten, Curtis Penning
Bob Dijksma, FiscFree
Juul Manders, Demy de Zeeuw en Ralph de Geus van BALR.
Framer