Felloo

Wat: IT op abonnementsbasis
Wie: Enrico Grobben en Marthijn Groenwoud
Daagt uit: IT-bedrijven
Sinds: 2011
Omzet (2017): 3,9 miljoen euro
Medewerkers: 40
Website: Felloo.nl

Felloo levert complete cloudomgevingen voor zijn klanten op abonnementsbasis. Daarbij begint het bij de basis: een stabiele en betrouwbare internetverbinding. Vervolgens richt het cloudtelefonie en online werkplekken in, en het biedt ook geavanceerde print- en scantechnieken online aan. Daarnaast zit eind 2016 ook de beveiliging van alle IT in ht pakket. Kortom, Felloo is een one-stop-shop voor iedereen met een cloud-wens.

“De snelheid van internet ging in de jaren van 2008 tot en met 2011 zo snel omhoog, dat het werken via de cloud gemeengoed zou worden”, zegt oprichter Enrico Grobben. “Wij hadden al snel door dat we op die trend moesten inspringen door alles rondom de cloud aan te bieden, dus de time-to-market voor ons productportfolio was ideaal.”

Abonnementen

Grobben biedt samen met compagnon Marthijn Groenwoud met Felloo – in 2011 ontstaan uit een joint venture – alle IT op abonnementsbasis aan. Dat gaat van telefonie tot databeheer en van wifi tot printers. Maar ook bepaalde software kan via een ‘abo’ afgenomen worden. Er is geen investering vooraf nodig, maar iedere maand krijgt de klant keurig zijn factuur.

Grobben: “Wij zien nog veel om ons heen dat bedrijven vaak te veel inkopen en het te weinig gebruiken. Bij ons betaal je voor wat je gebruikt, je krijgt één keer per maand een uitgesplitste factuur en je kunt gemakkelijk op- of afschalen wanneer je wilt.”

Snelle groei

Het concept van Felloo slaat goed aan. Waar het begon met een klein team in Almelo, is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een landelijk opererende organisatie met zo’n 40 werknemers met meerdere vestigingen. Die uitbreiding was ook nodig, want het bedrijf groeit ieder jaar tegen de klippen op.

De snelle omzetgroei – dankzij klanten als grootbakker Bolletje en geneesmiddelengroothandel Mediq – bestond over het afgelopen jaar maar liefst uit 2.000 procent ten opzichte van 2011. Geen wonder dat Felloo al drie jaar op rij een FD Gazelle binnen sleepte. In 2017 was het bedrijf van Grobben en Groenwoud ook terug te vinden op plek zeventien in de Deloitte Fast50, de lijst met de vijftig snelst groeiende techbedrijven van Nederland. 

Buy and build

Het ondernemersduo Grobben en Groenwoud blijft ambitieus. Ze schatten in dat ze momenteel zo’n 25 procent van de lokale markt in handen hebben, maar dat is niet genoeg. Een buy and build-strategie moet voor (nog meer) snelle groei zorgen. Eind vorig jaar is het ICT Fund ingestapt, waardoor Felloo meer financiële armslag krijgt. Dit fonds financiert namelijk contracten met een looptijd van 12 tot 72 maanden, die financierbare kasstromen opleveren, ongeacht de onderliggende apparatuur.

“Het geeft ons eigenlijk de mogelijkheid om op een gecontroleerde manier onbeperkt te groeien”, aldus Grobben. “Daarnaast willen we funding ophalen via mkb-beurs NPEX. De komende jaren moeten we doorgroeien naar een omzet van vijftien tot twintig miljoen euro.”

Foto: Eric Brinkhorst Fotografie

Challenger50 van 2018

Goodfuels
Joe Merino
Thijs Bosgoed, BuyBay
Natuurhuisje
Barberbooking
3D Hubs, Brian Garret, Bram de Zwart
Liesker Procesfinanciering, Sara Liesker, Chris Liesker
Avant Arte, Christian Luiten, Curtis Penning
Bob Dijksma, FiscFree
Juul Manders, Demy de Zeeuw en Ralph de Geus van BALR.
Framer