GoodFuels

Wat: Biobrandstoffen voor scheepvaart en wegvervoer
Wie: Dirk Kronemeijer (44, foto), Guido Levie (41) en Daniel Legro (45)
Daagt uit: De scheepvaartindustrie en haar klanten
Sinds: 2015
Werknemers: 25
Funding: Social Impact Ventures en een aantal familiy offices
Website: Goodfuels.com

Dirk Kronemeijer begon zijn carrière in de luchtvaart, waar hij voor KLM biobrandstofleverancier SkyNRG opzette om de markt te ontwikkelen voor duurzame kerosine. Daarna begon hij voor zichzelf, met het vizier allereerst gericht op de scheepvaart, een conservatieve business waar vervuilende stookolie de norm is. “We zagen daar een grote kans, omdat de sector in tegensteling tot de luchtvaart nog nauwelijks aan vermijding van Co2-emissies had gedaan en toch een van de grootste vervuilers is.”

Tony Chocolonely

Met GoodFuels willen hij en mede-oprichter Daniel Legro de ‘Tony Chocolonely onder de olieboeren’ worden. Stookolie of diesel: voor elke brandstof werkt GoodFuels aan alternatieven. En dan minimaal van de tweede generatie, dus geen olie uit gewassen die voedselgewassen verdringen, maar bijvoorbeeld brandstof uit afval- en reststromen van Scandinavische bosbouw en van de papier- en pulpindustrie. “Onze oplossing bestaat uit echt duurzame ‘drop-in’ geavanceerde biofuels waarmee fossielvrij Co2 en zwavel tot nul wordt reduceerd, vergeleken met gewone stookolie. 

Goodshipping

Het aanbod van GoodFuels slaat ondanks de iets hogere prijs aan bij reders en partijen als Boskalis, de marine, kustwacht, en havens, maar ook bij ladingeigenaren die hun logistiek klimaatvriendelijker willen regelen – waaronder Tony’s zelf. Via de spin-off GoodShipping.org kunnen bedrijven hun zeevervoer laten vergroenen tegen een vaste prijs per container en per kilometer. Ook grote namen als Ikea en Heineken haken erop in door geavanceerde biobrandstof in te kopen als ware het groene stroom. “Wij zetten als David tussen de fossiele Shells en BP’s letterlijk de hele wereldindustrie op zijn kop met zowel keten- als productinnovatie.”

Miljard omzet

Aan ambities geen gebrek bij Kronemeijer, die in mei 2018 Social Impact Ventures aantrok als investeerder. “We willen zo hard mogelijk groeien en onze voorsprong vasthouden. Verder gaan we internationaal uitrollen naar de top 15 duurzame havens in de wereld en uiteindelijk in 5 jaar tijd naar 1 miljard omzet doorgroeien. “Wij zijn letterlijk de uitvinders en marktmakers van duurzame stookolie en hebben een game changer in handen.” 

 

 

 

 

 

Challenger50 van 2018

Goodfuels
Joe Merino
Thijs Bosgoed, BuyBay
Natuurhuisje
Barberbooking
3D Hubs, Brian Garret, Bram de Zwart
Liesker Procesfinanciering, Sara Liesker, Chris Liesker
Avant Arte, Christian Luiten, Curtis Penning
Bob Dijksma, FiscFree
Juul Manders, Demy de Zeeuw en Ralph de Geus van BALR.
Framer