Joe Merino

Wat: Mannenmode van merinowol
Wie: Ron Beckers, Marc Sijtstra
Daagt uit: modebedrijven
Sinds: 2011
Omzet: 4,5 miljoen
Website: Joemerino.com

Ron Beckers en Marc Sijtstra lijken met modemerk Joe Merino een snaar te hebben geraakt bij stijlbewuste mannen. Zo werden de wollen truien - voorzien van een kenmerkend oranje biesje op de rechtermouw - gesignaleerd om de torso’s van Johnny de Mol, Humberto Tan en Twan Huys. Die weten inmiddels, net als de Australische en Nieuw-Zeelandse schapen die de wol voor de truien leveren, dat wol antibacterieel is en vocht en temperatuur goed regelt, waardoor je het makkelijk een paar dagen achter elkaar kunt dragen. 

Direct-to-consumer

Als fijn overzichtelijk direct-to-consumer-bedrijf slaat Joe Merino groothandel en winkels over, zodat de truien zowat rechtstreeks van schaap naar drager gaan. Via een webshop en drie eigen winkels in Amsterdam, Antwerpen en Düsseldorf. Zo omzeilen de ondernemers de 'wanverhouding' tussen een fabrieksprijs van bijvoorbeeld 20 euro en de winkelprijs van 200 euro voor andere wollen truien. Het spinnen en breien van de wol, afkomstig van schapen die speciaal gekruist zijn op de dikte van hun haren, laat het bedrijf doen in China.

De ondernemers overwegen ook winkels in München, Hamburg, Berlijn, Stuttgart en Londen. Ondertussen is de merknaam alvast geregistreerd in Verenigde Staten en Japan. Beckers en Sijtstra verwachten dit jaar 60.000 wollen truien, shirts en vesten te verkopen. De omzet groeit 30 tot 40 procent per jaar. 

Tijdloos

Merino positioneert zich als merk, met truien vanaf een euro of 100, als tijdloos-stijlvol. "Met steeds nieuwe collecties was er altijd modestress", zei Beckers eerder dit jaar. "Bij mannentruien heb je dat niet. We konden ze rustig steeds iets beter maken.” Beckers runde hiervoor een bedrijf in damesmode, Sijtstra was directeur bij onderzoeksbureau Effectory. 

Hun bedrijf probeert nu ook marktaandeel te veroveren met T-shirts en polo’s voor in de zomer, met fijnere wol die goed ademt. Daarnaast staan er jassen, sjaals en andere geweven items op de rol. Om wollen kleding van een flitsende uitstraling te voorzien, trokken Beckers en Sijtstra voormalig proftennisser John van Lottum en basketbalspeler Gian Slagter aan als merkgezichten.

Challenger50 van 2018

Liesker Procesfinanciering, Sara Liesker, Chris Liesker
Avant Arte, Christian Luiten, Curtis Penning
Bob Dijksma, FiscFree
Juul Manders, Demy de Zeeuw en Ralph de Geus van BALR.
Framer
Goodfuels
Joe Merino
Thijs Bosgoed, BuyBay
Natuurhuisje
Barberbooking
3D Hubs, Brian Garret, Bram de Zwart