Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

Kernfarm

Wat: Geneesmiddelen voor dieren
Wie: Tim, Diederik en Gijs van Rijn 
Daagt uit: De veterinaire pharma
Sinds: 2014
Omzet (2017): 9,5 miljoen euro
Medewerkers: 8
Website: Kernfarm.com

Als kinderen waren Tim, Gijs en Diederik van Rijn al vaak in het magazijn van het geneesmiddelenbedrijf van hun vader in Brabant te vinden. Tientallen jaren laten besloten de drie broers – pa Van Rijn had zijn bedrijf inmiddels verkocht – zelf maar eens een farmabedrijf op te richten: Kernfarm.

Disruptief

Met Kernfarm verhandelen de broers diergeneesmiddelen aan met name veeartsen. En dat doen ze volgens de regels van disruptie: de ondernemers weten hun waar goedkoper aan te bieden dan de concurrentie. De branche wordt volgens het trio gedomineerd door vijf grote farmabedrijven en door een gebrek aan marktwerking houden zij de prijzen erg hoog, wat niet ten goede komt aan de dienstverlening voor dieren en veeartsen.

“Er was duidelijk behoefte aan een machtsverschuiving”, zegt Tim van Rijn. “Initieel zijn we gestart met parallelproducten te verhandelen, waardoor er gezondere concurrentie in de markt kwam. Dit heeft onze klant, de dierenarts, veel meer grip gegeven op de aanschaf van medicijnen. Ons concept werkt, want meer en meer bedrijven sluiten zich aan bij onze filosofie.”

Businessmodel

Door met een lagere marge te werken, zorgden de broers voor naar hun mening broodnodige concurrentie, maar ze kregen wel de nodige tegenwind van de traditionele sector. Tim: “Ze hebben ons juridisch geprobeerd aan te vechten. Wij hebben echter dezelfde certificeringen als zij en we voldoen aan alle kwaliteitseisen. Ze hebben dus geen poot om op te staan.” Zijn broer Gijs vult aan: “Als je een duurzaam businessmodel wilt, is er maar één manier en dat is binnen de lijntjes kleuren.”

Inmiddels is Kernfarm vier jaar bezig en de resultaten liegen er niet om. Het Breukelense bedrijf heeft meer dan 250 Europese klanten, tikt bijna de tien miljoen euro omzet aan en heeft – naar eigen zeggen – een marktaandeel van zo’n vijf procent. En inmiddels staat er ook een gouden FD Gazelle op de schoorsteenmantel. Met een groeipercentage van 4.700% was Kernfarm de snelste groeier van Nederland in 2017.

Toekomst

Kernfarm bouwt hard, tezamen met een aantal strategische middelgrote pharmabedrijven, aan de ontwikkeling van zijn eigen vaccin-portfolio. De grootste uitdaging daarbij is snelheid. “Omdat Kernfarm vooral innovatieve producten wil vermarkten, is de zoektocht naar dergelijke oplossingen vaak intensief”, legt Tim uit. “Ook heeft het tijd nodig om de juiste business-partners te vinden en te overtuigen. Wij hebben erg veel internationale registratie-ervaring, waardoor we een product relatief snel zouden kunnen lanceren in meerdere EU-landen.”