Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Challenger50 van 2018

Wizenoze

Wat: Leesbaar internet voor kinderen
Wie: Diane Janknegt en Theo Huibers
Daagt uit: Google, webfilters en educatieve uitgevers
Sinds: 2013
Funding: 4 miljoen euro aan Innovatie Krediet en angel funding
Website: Wizenoze.com

Als je Google en educatieve uitgevers uitdaagt en je bedrijf belandt op de Disrupt100 van bedrijven die het in zich hebben om markten op hun kop te zetten, ben je toch op de goede weg. Met Wizenoze ontwikkelden Diane Janknegt en Theo Huibers The Web of Classrooms, een online platform dat kinderen betrouwbare informatie aanbiedt op vijf leesniveaus. Kroonjuweel daarbinnen is een ‘kindvriendelijke’ zoekmachine voor leerlingen en studenten die niet is gebaseerd op advertenties of een filter, maar op een white-list van door docenten gecureerde online bronnen.

Betrouwbaar en begrijpelijk

En misschien is het alternatief voor lukraak Googelen niet eens alleen voor kinderen een uitkomst. Janknegt: “60 procent van de wereldwijde bevolking heeft een leesniveau dat niet verder komt dan de lagere school. En dat terwijl maar 20 procent van de informatie online leesbaar is voor deze grote groep. Tegelijkertijd zie je dat de onderwijssector steeds meer overgaat op digitalisering van lesmateriaal, waarbij leerlingen meer afhankelijk worden van publieke online informatie. Maar het internet is niet ontwikkeld voor een educatieve omgeving. Leerlingen verliezen kostbare tijd doordat ze geconfronteerd worden met veel te veel informatie, die vaak niet relevant, betrouwbaar of begrijpelijk is.”

Integratie

Wizenoze levert zijn platform rechtstreeks via onderwijsinstellingen, maar verschillende bedrijven hebben de technologie geïntegreerd in hun product, zoals De Kindertelefoon, Uitgeverij Onlineklas en de Openbare Bibiliotheek Amsterdam. “Ook zijn we vele pilotprojecten gestart bij bedrijven om onze technologie te integreren, zoals bij uitgever Thieme Meulenhoff, Stichting Praktijkleren (MBO) en Consortium (MBO). Er is ook internationale tractie door samenwerkingen met grote partijen als Pearson en de Aga Khan Foundation.”

AI en schalen

De motor van Wizenoze: een systeem dat automatische het leesniveau van teksten checkt en classificeert op basis van Artificial Intelligence. “We willen op basis van de learnings uit de lopende klanten- en pilotprojecten gaan schalen naar andere educatieve uitgeverijen, ed-techbedrijven en bibliotheek-IT-partners. Als we zo tien deals sluiten, kunnen we alle leerlingen in een land bereiken. Maar we schalen nu al naar alle Engelstalige landen of landen waar de Engelse taal de voertaal is in het onderwijs. De derde stap is om andere talen toe te gaan voegen; denk aan Spaans, Duits, Arabisch of Mandarijn.”

Wereld veroveren

“Onze grootste uitdaging is om leerlingen en docenten wereldwijd net zo enthousiast te maken over onze technologie als onze huidige (pilot)klanten. Als leerlingen en docenten wereldwijd gaan inzien dat ze met behulp van onze zoekmachine sneller en gemakkelijker begrijpelijke informatie kunnen vinden en daarmee betere leerresultaten gaan bereiken, zullen we nog sneller kunnen gaan schalen! Dan kunnen we in snel tempo de wereld gaan veroveren met onze technologie.”