Channable

Wat: Datafeeds voor adverteerders
Wie: Rob van Nuenen (37), Robert Kreuzer (33) en Stefan Hospes (32)
Sinds: 2014
Omzet: 3,5 miljoen euro
Werknemers: 85
Daagt uit: Bedrijven die handmatig hun marketingdata up-to-date houden
Website: channable.com

In 2014 ontwikkelden Rob van Nuenen, Robert Kreuzer en Stefan Hospes een online marketingtool waarmee webshopeigenaren en marketeers kunnen adverteren op vergelijkingswebsites, marktplaatsen, affiliate-netwerken en zoekmachines (Google Ads, Microsoft Ads). Productinformatie wordt via een datafeed, plug-in of Api ingeladen en is vervolgens te optimaliseren met behulp van regels. Inmiddels bedient Channable bijna vierduizend betalende klanten, waaronder Vodafone, Hema en Mediamarkt.

Alles-in-een-tool

“We hebben met Channable ervoor gekozen om een onafhankelijke tool te bouwen die volledig gebouwd is op feedback van onze gebruikers”, legt Van Nuenen uit. “Geen jaarcontracten, geen setupkosten en een volledig transparant prijsmodel zorgen ervoor dat onze klanten weten wat ze iedere maand gaan betalen. Daarnaast focussen we op gebruikersgemak (interface), snelheid en automatisering van de grootste online uitdagingen van marketeers (datafeeds, tekstadvertenties, marktplaatsen en analytics), zodat we ons met recht een alles-in-één tool voor online marketeers kunnen noemen.”

Groeigeld 

Inmiddels timmert het trio zo’n vijf jaar aan de weg met zijn feedmanagementtool en heeft het naar eigen zeggen een marktaandeel van dertig procent in Nederland in handen. Maar om een Europese - en wereldwijde - speler te worden, moest er een kapitaalinjectie komen. In 2016 trokken Van Nuenen, Kreuzer en Hospes de aandacht van de Nederlandse investeringsmaatschappij Peak Capital (dat ook belangen heeft in onder andere United Wardrobe, Media Distillery en Catawiki) en eind december werden de handtekeningen gezet onder een deal van 750.000 euro aan groeigeld.  

Europa en de VS

Met die investering moest het Utrechtse bedrijf verder groeien in Nederland, Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Van Nuenen: “We willen wereldwijd de nummer één tool worden op het gebied van feedmanagement en SEA. De komende tijd zullen we meerdere kantoren in Europa en de Verenigde Staten openen om onze klanten vanuit daar te kunnen helpen.”

De grootste uitdaging zit volgens Van Nuenen in het nog verder schalen van de tool, zodat ze straks meer dan honderd miljard producten per dag kunnen verwerken ten opzichte van de huidige 1,5 miljard. “Maar ook zal het een uitdaging worden om de Channable-cultuur te behouden bij de verschillende teams in alle landen”, realiseert Van Nuenen zich.

Impact

De tool van Channable, tevens één van de 50 snelst groeiende techbedrijven van Nederland over 2018, wordt momenteel geprezen om zijn intuïtiviteit en bekwame technische support. Maar ook merken Van Nuenen, Kreuzer en Hospes dat hun techniek op het wensenlijstje van werkgevers staat. “We zien steeds vaker het vereiste ‘ervaring met het gebruik van Channable’ in vacatures of ‘Channable’ als skill op LinkedIn terugkomen. Toch een teken dat we impact maken.”

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew
Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle