Cloud Cuddle

Wat: Bedtent voor kinderen met een beperking
Wie: Lotte Leufkens (27)
Sinds: 2016
Omzet: niet openbaar
Werknemers: 3
Daagt uit: Zorgbranche
Website: Cloudcuddle.com

Met de CloudCuddle levert ondernemer Lotte Leufkens een opblaasbare mobiele bedtent voor kinderen met een lichamelijke beperking. Het idee is dat zij dankzij de CloudCuddle buitenshuis overal veilig kunnen slapen, waardoor een bezoek aan familie, een weekendje weg of vakantie minder lastig wordt.

Leufkens kwam als student werktuigbouwkunde op het idee voor de CloudCuddle, toen een vader van een jongetje met een stofwisselingsziekte voor de klas een verhaal hield over zijn zoon. Die viel in de nacht uit bed, als er geen houten bedframe voor stond. Thuis had het gezin zo’n frame, maar buiten de deur was dit natuurlijk niet overal voorhanden.

Inmiddels wel en dankzij Leufkens zijn al duizend gezinnen in Nederland en België in het bezit van zo’n CloudCuddle. Leufkens stelt óók bedrijven als klant te hebben. Het gaat dan om zorginstellingen die in één keer meerdere bedtenten inkopen. Leufkens werd door haar innovatie in 2017 student-ondernemer van het jaar.

Zorgkosten drukken

Leufkens ziet een rol voor haar product in onze maatschappij, die een logge zorgbranche heeft met een tekort aan innovatie en hoge vergoedingen van zorgverzekeraars. Veel producten in de branche gaan volgens de ondernemer over de kop, maar niet die van haar: zij stelt de zorgkosten juist te helpen drukken.

Groeien hoopt de ondernemer te doen door de Europese markt op te gaan met haar Junior CloudCuddle en daar partnerships op te zetten. Ook is Leufkens inmiddels begonnen met de ontwikkeling van de CloudCuddle Senior, die is gericht op ouderen. “We helpen ermee om het groeiende probleem van de vergrijzing in onze samenleving op te lossen”, zegt Leufkens, “en om de transitie te kunnen maken van zelfstandige zorg thuis tot compleet begeleide zorg in een zorginstelling tijdens het slapen”.

Conservatieve markt

Uitdagingen zijn er genoeg voor CloudCuddle. Het zal bijvoorbeeld nog wel een opgave worden om grote zorginstellingen mee te krijgen bij de ontwikkeling van dit product voor ouderen, denkt Leufkens. “Deze markt is veelal conservatief en zal minder snel meegaan in innovaties.” Het bedrijf van Leufkens denkt desondanks nog wel even door te groeien; dit jaar verwacht ze al een omzet die 50 procent hoger ligt dan in 2018.

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew