Colect

Wat: modecollecties digitaliseren
Wie: Nick Andriesse (44) en Wil van Esch (50)
Sinds: 2010
Omzet: 2,5 miljoen euro
Werknemers: 10
Daagt uit: modebedrijven
Website: colect.io

Het Larense bedrijf Colect is een software-ontwikkelaar met een hoger doel: het digitaliseren van de mode-industrie. Het door ondernemers Nick Andriesse (44) en Wil van Esch (50) opgerichte bedrijf digitaliseert modecollecties en het (B2B)-bestelproces van 450 bekende merken, waaronder Scotch & Soda, Triumph en Björn Borg.

Modebedrijven uitdagen

Gevraagd naar wie zij met hun digitale orderboek als ware challenger uitdagen, antwoordt Andriesse dat dit de modebedrijven zélf zijn. “Wij dagen modebedrijven uit om hun collecties digitaal te presenteren zodat zij sneller en efficiënter nieuwe producten in de markt kunnen zetten”, aldus de ondernemer.

Colect onderscheidt zich volgens Andriesse van concurrenten doordat het bedrijf zich volledig richt op het salesproces van de klanten. Zijn platform is door klanten ook in te zetten voor de verkoop aan consumenten, op schermen in de winkel of via internet. “We streven ernaar de tools te leveren om dit proces zo snel en eenvoudig mogelijk te maken. Hierdoor komt de focus van de gebruiker op de collectie en de omzet te liggen en niet op het administrative proces eromheen.” Oftewel: meer tijd voor je core-business, minder gedoe met cijfertjes.

Internationalisering

De formule lijkt aan te slaan. Afgelopen jaar verwerkte het platform 37 miljoen orders, goed voor een handelsvolume van wel 3 miljard euro. Het was reden genoeg voor de Rotterdamse ondernemer en investeerder Pieter Schoen om miljoenen in deze challenger te steken. Schoens investeringsmaatschappij Shoe Investments investeerde in mei dit jaar 7,3 miljoen euro in Colect. Andriesse en Van Esch gebruiken dit groeigeld om verder op te schalen in Europa. Op dit moment zijn de heren actief in zowel Nederland, Duitsland als Scandinavië.

Om deze internationalisering mogelijk te maken, zullen de ondernemers de komende tijd extra salesmensen moeten aantrekken. Dat is nog best een uitdaging in dagen van war for talent, maar challenger als ze zijn gaan Andriesse en Van Esch de confrontatie aan. In Nederland hebben ze nu 75 procent van de markt in handen, dus het vizier staat permanent gericht op het buitenland.

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew