Flex-Appeal

Wat: app voor communicatie met werknemers
Wie: Ruben Wieman (23) en Guido Schmitz (24)
Sinds: 2014
Funding: 1,6 miljoen (angels en vc)
Werknemers: 8
Daagt uit:
Website: www.flex-appeal.nl

Ruben Wieman en Guido Schmitz willen met Flex-appeal uitgroeien tot de ‘WeChat voor werk’: het standaardplatform voor zogeheten non-deskmedewerkers van winkelketens, restaurants en hotels. “Wij combineren onderdelen van de 'employee experience' in ons platform zoals interne communicatie, onboarding, e-learning, tevredenheidsonderzoeken, roosters bekijken. Zo krijgen gebruikers een tool voor het bereiken, trainen en betrekken van hun medewerkers.” Wat Flex-Appeal onderscheidt van andere werk-apps: “Die focussen zich vaak op één onderdeel van deze employee experience. Maar een medewerker zit niet te wachten op 5 verschillende apps, zeker niet non-desk medewerkers als vakkenvullers of restaurantmedewerkers. Daarom bieden wij die totaaloplossing.”  In Nederland wordt hij niet gebruikt, maar een ‘super-app’ als WeChat geeft een idee van wat Flex-Appeal voor ogen heeft.

Jumbo, Albert Heijn klant

In de krap vijf jaar van zijn bestaan hebben Wieman en Schmitz, die eerder als jonge ondernemers in de Sprout 25 onder de 25 stonden, al een respectabel klantenbestand opgebouwd, met onder meer Jumbo, Albert Heijn, Gamma en restaurantketens als New York Pizza en Humphreys. Volgens Wieman komen die af op de functionaliteit van zijn app, maar ook op de gebruikerservaring. “Daar zijn we laser-focused op. We stoppen veel tijd in het ontwerp en onze apps zijn native: dat betekent dat ze geen web-apps zijn, zoals de meerderheid van de markt aanbiedt. Dat levert een mindere gebruikerservaring. We hebben nu een flink aandeel in de markt van bredere medewerkers-apps. Maar deze markt groeit heel snel want de meeste organisaties stappen over van de 'point-to-point' apps naar de bredere platformen zoals die van ons.”

Funding van Arco van Nieuwland

In het voorjaar van 2019 haalde Wieman nog 8 ton op bij informal-investeerders en CNBB Venture Partners, de investeringsmaatschappij van Exact-oprichter Arco van Nieuwland. Wieman weet goed waarop hij dat gaat inzetten: “We gaan de komende tijd verder investeren in het verbreden en verdiepen van ons platform en tegelijkertijd de lat van gebruikerservaring hooghouden. Dat brengt ons dichtbij ons doel om de absoluut beste (non-desk) medewerkers app te bouwen.” Ook het buitenland lonkt. De grootste uitdaging bij dat alles laat zich raden: “Net als ieder bedrijf. Het aantrekken, inwerken en behouden van talent.”

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew
Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle