Happy Tosti

Wat: Sociale tostiketen
Wie: Jasper Kool (28) en Wibe Smulders (29)
Sinds: 2015
Omzet: 2 miljoen euro
Werknemers: 120
Daagt uit: de overheid en het UWV
Website: happytosti.nl

Happy Tosti is een sociale tostiketen van ondernemers Jasper Kool (28), Wibe Smulders (29) en in het verleden dertiger Sam Holtus. Het bedrijf helpt mensen met een arbeidsbeperking aan het werk in zijn lunchrestaurants. Werknemers hebben bijvoorbeeld autisme, zijn blind of hebben een psychisch probleem. Happy Tosti heeft inmiddels 120 medewerkers, van wie 65 procent een arbeidsbeperking heeft. Het bedrijf stelt de overheid dan ook al miljoenen aan bijstandsuitgaven te hebben bespaard; veel van de mensen in deze groep komen doorgaans maar moeilijk voor langere tijd aan het werk.

Nauwelijks subsidies

Happy Tosti maakt voor het aannemen van mensen uit deze groep nauwelijks gebruik van zorgsubsidies, zoals die voor het Persoonlijk Gebonden Budget (PGB). Deze regeling is gericht op het aannemen van mensen die volledig arbeidsongeschikt zijn bevonden. Wel maakte Happy Tosti gebruik van loonkostensubsidie en loonkostendispensatie. Ondanks het bescheiden beroep op subsidies groeit Happy Tosti maar door. Er zijn momenteel vijf eigen vestigingen en twee franchisevestigingen. Een eigen sociale bakkerij en nog eens twee vestigingen staan op de planning en over 2 jaar wil Happy Tosti vijftien vestigingen hebben, verspreid over Nederland hebben.

Uit de bijstand

Als we Kool vragen wie hij zelf denkt uit te dagen met Happy Tosti, stelt de ondernemer: overheden, gemeentes, het UWV en sociale systemen. “Door sociaal ondernemerschap, zoals dat van Happy Tosti, kun je mensen immers uit de bijstand van het UWV halen, iets waar overheden onvoldoende in slagen.”

Happy Tosti daagt de overheid dus uit door te laten zien dat je op een sociale manier kunt besparen op sociale zekerheid. Minister-president Mark Rutte is dan ook weinig verrassend fan. Kek feitje: onze premier laat zich graag fotograferen met bekers van het merk.

Sociaal ondernemen

Kool kwam op het idee voor Happy Tosti toen hij nog studeerde aan de Hogere Hotelschool in Den Haag. Hij leerde er dat je voor winstmaximalisatie moet gaan, maar niemand had het over de sociale kant van ondernemerschap. Toen Kool eens iets in de krant las over sociaal ondernemen, wist hij: dát moest hij doen. Het moest bovendien een zaak met één kernproduct worden. Pindakaaswinkels en hamburgerrestaurants waren er al volop, maar een tostiketen nog niet – et voilà! Kool en Smulders hebben het maken van tosti’s tot kunst verheven. Verwacht goed te pruimen tosti’s met knotsgekke ingrediënten, zoals jalapeñopepers, banaan en zelfs M&M’s. 

Naar veertig restaurants

Op een dag hopen Kool en Smulders vijfhonderd mensen voor de Happy Tosti-vlag te hebben werken. Het doel is om daarvoor zo’n 35 tot veertig restaurants geopend te hebben in Nederland, sparen de ondernemers onlangs af met investeerders. Hun franchiseoptie kan de ondernemers helpen bij het verwezenlijken van dit doel – en Rutte zag dat het goed was.

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew
Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi