Mapiq

Wat: Smart office-platform voor kantoorruimtes
Wie: Sander Schutte (40) en Jasper Schuurmans (40)
Sinds: 2012
Omzet: Niet voor publicatie
Werknemers: 50
Daagt uit: Afdelingen vastgoed, facilitair, IT én HR
Website: mapiq.com

Het is één van de meest opmerkelijke wapenfeiten van het toen nog jonge Mapiq: de Delftse startup mocht voor advieskantoor Deloitte aan de slag aan de Amsterdamse Zuidas. Mapiq zorgde ervoor dat de medewerkers van Deloitte toegang hebben tot de faciliteiten van het duurzaam ingerichte gebouw ‘The Edge’. Zo krijgen ze één applicatie die alle faciliteiten van het kantoor op één plek weergeeft. Via de interactieve gids kunnen ze kamers reserveren, de weg vinden binnen het gebouw, zoeken naar beschikbare werkplekken, locaties delen en collega’s vinden. Mapiq toont dit in een 3D-kaart op smartphones, tablets, laptops en informatieschermen in het gebouw.

“Flexwerken, activiteit-gebaseerd of agile werken brengt voor medewerkers heel veel voordelen, maar ook uitdagingen”, zegt mede-oprichter Sander Schutte. “Delen is niet altijd even makkelijk. Met ons smart office-platform willen we mensen in staat stellen slimmer en effectiever te gebruik te maken van het moderne kantoor. Mapiq helpt bedrijven zo om het kantoor te creëren waar werknemers willen zijn.”

War for talent

Voor Mapiq, één van de 50 snelst groeiende techbedrijven van Nederland over 2019, ging het na die pilot bij ‘The Edge’ van Deloitte als een trein. Klanten als AkzoNobel, Heineken, Engie en Microsoft klopten bij Schutte en Schuurmans aan om hun gebouwen aan te passen aan de huidige tijd. Inmiddels hebben ze hun tool geïmplementeerd bij bedrijven in Nederland, België, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, de Verenigde Staten en India. 

Schutte: “Bedrijven kunnen zich in de war for talent met onze tool onderscheiden met de werkplek die ze aanbieden. Dat is op het moment echt een belangrijke reden om een product als Mapiq aan te schaffen. Het bespaart medewerkers tijd en geeft ze een sterk gevoel van autonomie over de werkvloer. Op dit moment worden huisvestingsbeslissingen voor een deel gemaakt op basis van klachten of onbetrouwbare metingen. Met Mapiq zorgen we dat je beslissingen kunt maken op basis van betrouwbare data.”

Nieuwe markt

De grootste uitdaging voor Mapiq (spreekt het uit als ‘mep-ik’, van het woord epic) is dat het opereert op een nieuw speelveld. Maar Schutte is er van overtuigd dat kantoren de komende jaren steeds intelligenter ‘worden’ en bedrijven zich bewust zijn van de behoeften van hun medewerkers. “De markt is enorm aan het groeien, maar wat ik vooral zie is concurrentie per ‘zuil’, zoals parkeren, werkplekken, audiovisuele middelen of zaalreserveringen. Maar minder vanuit een totaalconcept. Wij zorgen ervoor dat medewerkers maar één tool nodig hebben om op een efficiënte, gemakkelijke manier gebruik te maken van alle faciliteiten in het kantoorgebouw. Zonder de medewerkers te betrekken zal een kantoor in onze ogen nooit optimaal benut worden. Daarnaast is de markt op zoek naar een manier om productiviteit en welzijn van medewerkers op de werkplek te meten. Dit is voor ons de perfecte kans om die data aan te bieden, omdat we daarmee nog concreter maken hoe belangrijk Mapiq is.” 

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew
Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi