Mosa Meat

Wat: kweekvlees
Wie: Mark Post, Peter Verstrate
Sinds: 2015
Werknemers: 35
Daagt uit: bio-industrie
Website: Mosameat.com

Het Nederlandse Mosa Meat was in 2013 ‘s werelds eerste met een kweekvleesburger. De hamburger werd op de universiteit van Maastricht ontwikkeld door Mark Post (foto boven) en Peter Verstrate, die er later een bedrijf van maakten. Voor de ontwikkeling van hun kweekvlees kregen zij financiële steun van niemand minder dan Sergey Brin, een van de twee oprichters van Google.

Wie het dagelijkse nieuws bekijkt, kan de indruk krijgen dat de vega-hype compleet is, met bedrijven als Beyond Meat, Impossible Foods en de Vegetarische Slager, die de ene na de andere deal sluiten met fastfood-bedrijven en andere vleesverkopers. Maar vleesvervangers zijn nog altijd maar 1 procent van de totale ‘vleesmarkt. En hoe echt die vegaburgers ook lijken, qua smaak en textuur halen ze het niet bij echt vlees.

Ondertussen wordt vlees gelinkt aan 15 procent van alle broeikasgasuitstoot, is het de grootste veroorzaker van ontbossing in de Amazone en worden er gigantische hoeveelheden land, water en antibiotica gebruikt voor productie ervan.

Cultiveren

Met kweekvlees maak je hetzelfde vlees, maar dan zonder de negatieve klimaatimpact, is de belofte van Mosa Meat. Hoe dat werkt, vlees zonder fokken en slachten? In traditionele veeteelt groeien de cellen in een dier. Mosa Meat laat dezelfde cellen groeien in een ‘cultivator’. Dat is een stuk efficiënter – qua omzetting van plant naar eiwit – dan een koe laten groeien.

In de cultivator speelt zich hetzelfde biologische proces af als in een dier, doordat cellen worden voorzien van warmte en de basiselementen die nodig zijn om spieren te laten groeien: water, eiwitten, koolhydraten, vet, vitaminen en mineralen. Mosa Meat vergelijkt het cultiveren van zijn vlees met hoe we een stekje van een plant laten groeien in een kas, door middel van warmte, vruchtbare grond, water en voedingsstoffen. 

Op die manier laat Mosa Meat compleet spierweefsel groeien, zegt Tim de Rijdt, sinds twee jaar Chief Business Officer bij het bedrijf. “En geen ongedifferentieerde cellen. We gebruiken geen 'vulmateriaal' maar maken onze burgers van puur rundvlees.” Het bedrijf past overigens geen genetische modificatie toe.

Uitdaging

De grootste uitdaging is om de prijs van de kweekvleesburger (het eerste prototype kostte 250.000 euro) omlaag te krijgen. Daarvoor moeten productiefaciliteiten worden gebouwd. Een andere cruciale uitdaging is dat Mosa Meat eerst Europese goedkeuring moet krijgen om gecultiveerd vlees überhaupt op de markt te mogen brengen.

Mosa Meat heeft er alvast alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. Op dit moment wordt een commerciële introductie in 2021 voorbereid.

Mosa Meat-oprichter Peter Post over de kweekvleesrevolutie:

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew
Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi