Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2019

NewBe

Wat: tv- en filmproductie
Wie: Jeroen Koopman, Tarik Traidia
Sinds: 2010
Werknemers: 18
Daagt uit: traditionele tv- en film-producenten
Website: Newbe.nl

NewBe maakt met veel succes films, series en formats voor video on demand-platformen waaronder Netflix, Amazon Prime en Videoland. Ook zorgde het bedrijf van Jeroen Koopman voor een bioscoophit met Misfit, waarin een hoofdrol is weggelegd voor Youtube’er Djamila (Misfit 2 werd ook een succes). Het concept voor Misfits werd ook verkocht in Duitsland en Polen. Inmiddels is er ook interesse vanuit Australië, Spanje en Zuid-Amerika.

Ondanks dat de markt voor on demand-video wereldwijd hard groeit, koos tot op heden behalve NewBe geen andere filmproducent in Nederland voor dat afzetkanaal. “Vrijwel 100 procent van de Nederlandse tv- en filmproducenten begeven zich voornamelijk in de (dalende) traditionele markt van lineaire TV en (film)fonds gefinancierde films”, zegt Koopman.

Geen tegenstand

“Het is opvallend hoe lastig het is voor hen om een goede turnaround te maken naar de ‘nieuwe’, groeiende markt van SVOD-partijen (Streaming Video On Demand, red.) en anders-gefinancierde films. Behalve veel aanbod tot overname en co-producties ervaren we daarom tot op heden (misschien even afkloppen?) nog weinig tot geen tegenstand.”

Ook op financieringsgebied heeft het mediabedrijf voor digital natives het goed voor elkaar. Bij oprichting volstond een kleine externe financiering, maar sindsdien draait het bedrijf een positieve cashflow. 

Koopman stond jaren geleden al eens – met een ander bedrijf – in de 25 onder de 25-lijst met beste jonge ondernemers. Sinds enige tijd vlogt hij ook op Sprout over de groei van NewBe, bijvoorbeeld over de rechten die hij binnensleepte voor een remake van Heartbreak High, de wereldwijd goed bekeken Australische jeugdserie uit de jaren 90.

Internationaal

Zo wil NewBe ook buiten Nederland groot worden, met grotere, niet-Nederlandstalige films en series voor de grote streamingpartijen. Koopman: “We hebben zowel de creatieve- als productiekracht als het klantvertrouwen, maar de grote uitdaging gaat hem zitten in het tekenen van internationaal talent en dat aan onze producties verbinden om daarmee producties ook echt van de grond te krijgen.”

Wat daarbij helpt is dat landsgrenzen in het online tijdperk vervagen. “We kunnen in Amsterdam een show pitchen bij Netflix die vervolgens in meerdere landen te zien is. Dat was vroeger ondenkbaar.”