Pimm Solutions

Wat: B2B cadeaushop
Wie: Leonie Schipperus-Benjamins en Rick van Nispen (38)
Sinds: 2012
Verwachte omzet 2019: 7,8 miljoen euro
Werknemers:  35
Daagt uit: traditionele inkoop
Website: pimmsolutions.nl

Leonie Schipperus-Benjamins en Rick van Nispen richtten in 2012 Pimm Solutions op, een plek waar bedrijven hun zakelijke attenties en geschenken slim en overzichtelijk kunnen inkopen. Dat scheelt een hoop facturen van verschillende bloemen- en taartensites en gedoe met declaraties van medewerkers. De nieuwe werkkostenregeling maakt Pimm Solutions waarschijnlijk nog extra welkom, maar de B2B-webshop van Schipperus-Benjamins en haar compagnon, die inmiddels het bedrijf alleen leidt, stond al hoog genoteerd tussen de zakelijke etailers met een miljoenenomzet.

Geen winkel, maar een oplossing

‘Ons ultieme doel is dat het geven van een cadeautje wel leuk moet blijven. Daarmee bedoelen we dat alle onnodige tijd en kosten voor het regelen, zoeken, bestellen en afrekenen niet meer gemaakt hoeven te worden als je bestelt via ons platform, want dat is leuk, makkelijk en snel’, zegt Van Nispen. Verkijk je niet op zijn scaleup: het is niet zomaar een online winkel. ‘Wij verkopen geen producten, maar een technische totaaloplossing voor een (latent) probleem. Wij  sluiten naadloos aan bij de systemen van de klant. Van aankoop tot facturatie en betaling: alles verloopt automatisch. Dat scheelt in de overhead bij de aankoop van kleine attenties voor medewerkers.’ 

Devil in the details

Gemak, kostenreductie en het best beschikbare assortiment, dat zijn de beloften van Pimm. ‘In de eerste jaren moesten bedrijven nog echt actief overtuigd worden van het (latente) probleem dat ze hadden maar de laatste jaren kloppen bedrijven uit zichzelf ook aan bij ons.’ En dat zul je altijd zien: er zijn alweer copy cats actief. ‘Die kopiëren ons concept, in ieder geval aan de voorkant, maar de devil is in the details en die zitten aan de achterkant.’

Buitenland

Pimm Solutions won de afgelopen jaren groeiprijzen als de FD Gazellen en de Fast50. Maar mogelijkheden om door te groeien zijn er nog volop. ‘We hebben sinds de oprichting zelf een markt ontwikkeld, die nu volwassener begint te worden, maar nog een fractie is van wat deze over 5 tot 10 jaar zal zijn.’ In die periode lonkt vooral ook de stap naar het buitenland, zegt Van Nispen. ‘Het succes met het uitdagen van de traditionele markt in Nederland smaakt naar meer. We zijn actief bezig met een uitrol in het buitenland.’ 

Rockefeller Habits

‘We zijn al hard gegroeid de afgelopen jaren. Daarvoor gebruiken we de Rockefeller Habits van Verne Harnish. Dat helpt ons te focussen op de juiste onderdelen, zonder dat dit ten koste gaat van de dynamiek die bij een scaleup hoort. Groeien is leuk, en door dit op de goede plekken en gestructureerd te doen, is die groei ook duurzaam. Kijk maar naar de awards die we de afgelopen jaren binnenhaalden.’

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew