Seedlink

Wat: AI-recruiting
Wie: Rina Joosten-Rabou, Robin Young en Summer Xia
Sinds: 2013
Werknemers: 30
Daagt uit: recruiters
Website: Seedlinktech.com

Te veel sollicitanten worden afgewezen vanwege vooroordelen over uiterlijk, leeftijd of geslacht, vond Rina Joosten-Rabou toen zij in 2013 met medeoprichters Robin Young en Summer Xia vanuit Shanghai begon met Seedlink. Het techbedrijf ontwikkelt algoritmes en datasets die op basis van de onbewuste informatie in taalgebruik inzicht geven in iemands persoonlijkheid en gedragskenmerken, en hoe deze van invloed zijn op succes in een baan.

De challenger werkt met multinationals als cosmeticabedrijf l’Oreal, Coca-Cola en Zara-moeder Inditex en Joosten-Rabou breidde haar bedrijf na vier jaar ook uit naar Europa, met een kantoor in Amsterdam. Tot nu toe zijn ruim 1 miljoen kandidaten geanalyseerd met de algoritmes van Seedlink.

Papierwerk

Behalve onbewuste vooroordelen worstelen bedrijven ook met het inschatten welke kandidaat op welke positie past. Daardoor verlaat ongeveer 40 procent van de aangenomen kandidaten na 18 maanden alweer zijn of haar baan. Joosten-Rabou: "De huidige selectiemethodes met een CV of standaard persoonlijkheidstest geven weinig echt bruikbare informatie om succes te voorspellen en duren vaak lang.” Seedlink vervangt die oude methodes met een 20 minuten durend, digitaal interview waarbij je drie open vragen beantwoordt. De algoritmes vergelijken hoe je schrijft en spreekt met meer dan zes miljoen antwoorden in de database en informatie over verschillende banen.

Op basis van (onbewust) taalgebruik en zinsopbouw claimt Seedlink goed te kunnen voorspellen wat de belangrijkste persoons- en leiderschapskenmerken zijn van een kandidaat en of diegene past in de cultuur van een bedrijf. Zo zou ook een zorgbedrijf dat op zoek is naar zij-instromers beter kunnen inschatten welke mensen in aanmerking komen, ondanks dat zij relevante werkervaring op hun CV missen.

Voorspelling

Seedlink liet een hoogleraar computerlinguïstiek, ook betrokken bij Seedlink als wetenschappelijk adviseur, de dienst onderzoeken. Daaruit bleek dat de kans dat met Seedlink een goede voorspelling wordt gedaan, groter is dan bij een gangbare beoordeling of sollicitatiegesprek. Door het algoritme continu te voeden met antwoorden en informatie over welke mensen weer vertrekken bij een bedrijf, wordt het systeem steeds beter in het voorspellen van geschikte kandidaten. Mensen die via de dienst worden aangenomen zijn in hun tweede jaar tot 30 procent productiever dan mensen die via de gangbare route een bedrijf binnen komen, claimt Seedlink.  

De BBC maakte eerder deze reportage over Seedlink:

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew