Slim Opgewekt

Wat: Verduurzamen van scholen en ander maatschappelijk vastgoed
Wie: Hilde van Dijk, Rob Wieggers en Leonn Sekender
Sinds: 2012
Omzet: circa 12 miljoen euro
Werknemers: circa 40
Daagt uit: Traditionele installateurs
Website: www.slimopgewekt.nl

In 2012 startten Hilde van Dijk, Rob Wieggers en Leonn Sekender het bedrijf Slim Opgewekt. Vanuit hun voormalige rol als adviseur zagen ze dat duurzame projecten slechts mondjesmaat van de grond kwamen, terwijl de noodzaak van verduurzaming helder was, de techniek bewezen en de businesscase zeer gunstig. De naam Slim Opgewekt kozen ze vanwege het opwekken van schone (zonne-)energie én omdat ze positief zijn over de kansen van duurzaamheid.

Slim Opgewekt verduurzaamt onderwijs-, zorginstellingen en sportclubs met een totaalaanpak. Van advies, realisatie van de techniek en het beheer ervan tot aan bewustmaking. Hiermee garanderen ze dat afspraken worden nagekomen en bouwen ze aan een langetermijnrelatie. En dat allemaal met een helder doel voor ogen: meer duurzame energie realiseren, de energielasten verlagen en daarmee geld vrijmaken voor de organisaties zelf.

“Een duurzame oplossing mag ook in financieel opzicht geen voorschot op de toekomst nemen”, zegt mede-oprichter Wieggers. “Met passende financiële oplossingen zorgen we er daarom voor dat de verduurzaming haalbaar is binnen de huidige lasten. Ons doel is impactmaximalisatie, te meten in CO2-besparing. Ons verdienmodel is hieraan gekoppeld, oftewel: hoe meer CO2 wij besparen, hoe hoger de omzet.”

Bedrijfsobligaties

Slim Opgewekt startte met het aanbrengen van zonnepanelen op schoolgebouwen. Maar de grote uitdaging is om schoolbesturen ervan te overtuigen dat het loont te investeren in verduurzaming van de lesgebouwen. Met zonnepanelen op het dak en ledverlichting in de lokalen daalt de stroomrekening fors. Maar een schoolbestuur overtuigen vergt veel tijd en geduld. “Achteraf gezien was het niet de makkelijkste doelgroep”, zei Van Dijk eerder tegen Het Financieele Dagblad. “Schoolbesturen zijn terughoudend als het gaat om verbouwingen of aanpassingen. Ze zeggen liever nee dan ja.”

Volgens de laatste tussenstand heeft het Arnhemse bedrijf zo’n 12.000 zonnepanelen geïnstalleerd. Maar om dat aantal fors omhoog te brengen, krijgt Slim Opgewekt een notering aan beursplatform NPEX. Daarmee willen Van Dijk, Wieggers en Sekender voor 3,6 miljoen euro aan bedrijfsobligaties verkopen. Met de kapitaalinjectie kunnen nieuwe medewerkers worden aangetrokken, zoals projectleiders, verkopers en technici en kan het bedrijf investeren in nieuwe activiteiten. Van Dijk: “We bereiken de meeste impact door niet alleen techniek in te zetten, maar ook mensen bewust te maken van duurzaamheid en daarmee hun gedrag te veranderen. Daarom is bewustmaking voor ons even belangrijk als duurzame techniek.”

In 2016 werden de oprichters van Slim Opgewekt verkozen tot Jonge Arnhemse ondernemer van het jaar, in 2017 volgde de Hart Hoofdprijs van de Triodosbank en sleepten ze ook nog een FD Gazelle in de wacht voor snelle groei. In 2018 herhaalden ze dat kunststukje en wonnen ze daarnaast de Oryxprijs van Het Financieele Dagblad, de prijs voor de opvallendste groeiprestatie. 

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew