Sneleentaxi

Wat: taxivervoer
Wie: Jorrit van Wijk, Sven Braam en Bram de Bruin
Sinds: 2015
Omzet: 1,4 miljoen euro 
Werknemers: 14 
Daagt uit: Uber en dure taxibedrijven
Website: Sneleentaxi.nl

Oprichters van Sneleentaxi Bram de Bruin, Jorrit van Wijk en Sven Braam krijgen de vraag zowat dagelijks: wat vinden jullie van Uber? Ons bedrijf heeft, in tegenstelling tot die Amerikaanse disruptor, een landelijke dekking, reageert CEO Braam dan. “Daardoor zijn we in staat andere samenwerkingen aan te gaan met bedrijven en organisaties die vervoer door heel Nederland georganiseerd willen hebben.”

Naast Uber dagen de ondernemers regionale taxibedrijven uit, die tarieven - Nederland is een van de duurste taxilanden - hoog houden. Braam: “Zij sturen niet op een hogere bezettingsgraad maar op hogere prijzen, doordat ze zelf niet meer in staat zijn de massa te bereiken.” Sneleentaxi lokt reizigers met tot 70 procent goedkopere tarieven. De dienst claimt met een gemiddeld cijfer per klant van 9,4 de hoogste beoordeling van alle taxibedrijven in Nederland.

Groei

Vier jaar sinds de start in 2015 is de markt inmiddels goed op de hoogte van de challenger, zegt Braam. “Er sluiten zich dagelijks nieuwe taxibedrijven aan.” Op het platform zitten nu 7000 taxi's (afkomstig van 1000 taxibedrijven), ongeveer 10 procent van alle aanbieders in Nederland. De start van de dienst werd gefinancierd door een paar business angels. In 2018 kwam daar 460.000 euro bij aan aandelen-crowdfunding.

Sneleentaxi onderscheidt zich met een omgekeerd veilingmodel, en levert taxibedrijven extra vraag op momenten dat ze die zelf niet aanboren. Nadat een rit binnenkomt op het platform krijgen alle taxibedrijven die bij Sneleentaxi zijn aangesloten (in die regio) een berichtje. Taxibedrijven kunnen er vervolgens zelf voor kiezen of ze de rit willen rijden en voor welke prijs. Dankzij dit model hoeven chauffeurs minder vaak 'leeg' terug te rijden. Braam: “Sneleentaxi zorgt zo voor een veel efficiëntere taximarkt en voor consumenten veel eerlijkere tarieven.”

Machine learning

Met alle data die uit de veilingen komt, werkt de dienst met behulp van machine learning naar dynamische prijsmodellen. Sneleentaxi wordt nu nog vooral gebruikt voor het vooruitboeken van taxi’s, maar de dienst wil zich steeds meer richten op het direct oproepen van een wagen.

Daarnaast wil het platform veel meer samenwerkingen aangaan door de API (de digitale toegangspoort tot het platform) open te stellen voor andere partijen. Daardoor kan Sneleentaxi ook worden toegevoegd aan boekingsprocessen van andere aanbieders zoals reisbureaus, die taxivervoer aan hun product willen toevoegen.

Als platformbedrijf blijft het daarbij een uitdaging om vraag en aanbod goed in evenwicht te houden. Braam: “Altijd kunnen leveren, vergt een grote inspanning in onze organisatie, maar is essentieel voor de betrouwbaarheid en het handhaven van onze uitstekende beoordelingen.”

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew