Viisi

Wat: Hypotheekadvies
Wie: Tom van der Lubbe (51), Frank Tukker (43), Hergen Dutrieux (43) en Hendrik Schakel (42)
Sinds: eind 2010
Omzet: 3 miljoen euro
Werknemers: 36
Daagt uit: Grote hypotheekketens en (in mindere mate) banken
Website: viisi.nl

Tom van der Lubbe, Frank Tukker, Hergen Dutrieux en Hendrik Schakel vonden in 2010 dat het anders moest qua hypotheekadvies. Met Viisi wilden ze als financieel planners de wereld van het financieel advies veranderen. “We willen de Tony’s Chocolonely van hypotheken of de Patagonia van de Zuidas worden”, zegt Van der Lubbe. “We willen het systeem echt veranderen. Wij vinden bijvoorbeeld dat de herkomst van een hypotheeklening volledig transparant moet zijn en klanten kunnen zien in hoeverre het geld dat zij lenen uit een maatschappelijk verantwoorde en duurzame bron komt. In 2020 gaan we meer dan een miljard euro aan hypotheken begeleiden, dus onze impact wordt steeds groter.” 

Viisi specialiseert zich in hypotheekadvies aan academici. Van der Lubbe: “Dat is een doelgroep aan wie je vrij makkelijk kunt uitbesteden. Ze verwerken veel informatie zelf, zijn online minded en komen voor de overige vragen naar ons. Dat creëert een soort werkverdeling. Onze strategie is dat als je hypotheekadvies wil standaardiseren, je je eerst zult moeten richten op een doelgroep als deze. Daarna kun je verder kijken.” 

Viisi heeft zich onlangs aangemeld voor een B Corp-certificaat, om zich daarmee bij een selecte groep ‘Benefit Corporations’ te scharen, die er vrijwillig voor kiest een aantal hoge ethische standaarden te hanteren, waarmee het bedrijf haar purpose kracht bij zet. Van der Lubbe: “De financiële sector heeft uiteindelijk een semi-publiek karakter en dat betekent dat je niet alleen moet nadenken duurzaamheid, zoals dat nu in de belangstelling staat, maar ook over een veel bredere vorm van sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Holacracy

Het Amsterdamse bedrijf met 36 medewerkers werkt volgens de uitgangspunten van Holacracy: een platte, zelfsturende organisatie met rollen in plaats van officiële functies. “Decentrale besluitvorming en het werken met rollen biedt mensen de mogelijkheid zelf te beslissen hoe ze hun werk doen en als organisatie kun je veel sneller opschalen. Het uitgangspunt is, dat we onze eigen mensen centraal stellen: ‘People First’”, aldus Van der Lubbe.  

Viisi heeft over de afgelopen jaren flink wat prijzen in de wacht gesleept. Zo behoort het bedrijf al vijf jaar op rij tot de FD Gazellen; een award voor ondernemingen die de voorgaande drie jaar minimaal twintig procent in omzet zijn gegroeid én het laatste jaar winstgevend hebben afgesloten. Daarnaast is Viisi al vier jaar op rij ‘Best Workplace’ en dit jaar zelfs nummer 1 in de categorie tot 50 medewerkers. Want het bouwen van een succesvol bedrijf gaat een stuk makkelijker als je medewerkers zich volledig achter je missie scharen, zoals in het geval van Viisi het opschudden van de hypotheekbranche. 

Van der Lubbe: “Als je dat doet, ben je authentiek en hou je het langer vol. Je kan al die uren alleen investeren als je ervoor ‘brandt’. Als je dingen echt wil veranderen, krijg je heel veel energie. Wil je als ondernemer iedereen achter je krijgen, zorg er dan dus voor dat je een gevoelige snaar raakt, waar anderen ook voor bereid zijn om hun tijd in te steken. Mensen willen allemaal aan iets groters bijdragen. 

Beursgang

Het Viisi-kwartet is ambitieus. Vorig jaar haalde het viertal oud-ING-bankier Michiel Goris aan boord, die jarenlang CEO van de Duitse ING-dochter Interhyp was en de grootste hypotheek-broker van Europa bouwde. Viisi denkt voor de toekomst aan een platform waarop grote financiële partijen - zoals pensioenfondsen en verzekeraars - rechtstreeks hypotheken verstrekken aan de klant. Dit jaar was Viisi deelnemer van TechShare, het groeiprogramma voor scaleups van Euronext. Zit er een initial public offering in de toekomstige pijplijn?

“Een beursgang is een langetermijnoptie, vooral als we willen dat het bedrijf onafhankelijk door kan groeien. De kansen zijn enorm, Nederland loopt internationaal voor en gelukkig is er sinds Adyen ook geen discussie meer of we in staat zijn fintechs voor Nederland te behouden. Maar het is nog een lange weg”, zegt Van der Lubbe. “We zijn nu vooral met de eerstvolgende mijlpaal bezig en dat is een miljard aan hypotheken per jaar financieren.”

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew