Windowsketch

Wat: Ad-tech voor de winkelvloer
Wie: Floris Sanders (29) en Thomas Thiadens (44)
Sinds: 2014
Omzet 2019: 4 miljoen euro +
Werknemers: 21
Daagt uit: retailers
Website: windowsketch.eu

Floris Sanders, zelf afkomstig uit een ondernemersfamilie, schitterde een paar jaar geleden nog op de shortlist voor de Sprout Startup van het jaar met Windowsketch, dat de winkeletalage omtoverde in een dynamisch reclamevenster dankzij projectie op de ruit en een videocontentplatform. Inmiddels is Windowsketch een bedrijf met meer dan 4 miljoen omzet en 21 medewerkers. Daar zit geen stuiver extern kapitaal in, maar wel een pivot tussen: Sanders beperkt zich niet meer tot de etalage en zocht de winkelvloer op.

Offline ad-tech

Datagedreven communicatie noemt Windowsketch dat: zijn schermen ondersteunen winkeliers met het digitaliseren en vermarkten van hun aanbod in de winkel: met reclame. ‘De meeste bedrijven richten zich daarbij op online kanalen, wij doen het offline en dat maakt ons anders dan de rest’, zegt Sanders. Hij ontwikkelde de software die de inhoud aanstuurt zelf erbij, onder de naam Adsketch. En dat maakt het extra slim: als de winkelier dat goed vindt, kunnen productaanbieders advertentieruimte inkopen op de schermen, tegen dynamische prijzen. Dat hij in een behoefte voorziet, bewijzen zijn klanten: ‘Alle Albert Heijnwinkels hebben onze schermen, die op onze software draaien. Daarnaast zijn Bruna, Livera en Hema ook klant.’ Rond de 1000 winkels hebben Windowsketch in gebruik. 

Groeien, groeien

Over de strategie van de komende jaren is Sanders helder: ‘Groeien, groeien en nog eens groeien, met name met ons softwareplatform.’ Zijn product zal daar niet aan in de weg staan, misschien wel een gebrek aan goede collega's. ‘Personeel is de belangrijkste resource van een bedrijf, niet geld.’ Wat dat betreft heeft Sanders het goed voor elkaar: hij heeft onlangs een ceo aangesteld: Thomas Thiadens. Terwijl die de leiding van hem overneemt, kan Sanders zich richten op andere bedrijven, waaronder het familiebedrijf Sanders Retail Group.

 

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew
Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi