Ziel Wear

Wat: On demand kledingproductie
Wie: Marleen Vogelaar
Sinds: 2015
Omzet: n.b.
Daagt uit: verspilling in de kledingindustrie
Website: zielwear.com

Dat fast fashion niet duurzaam is, is algemeen bekend. Iets minder mensen zullen weten hoeveel kleding wordt vernietigd, verbrand zelfs, omdat modeseizoenen elkaar opvolgen en de merken erachter hun overtollige voorraad liever niet op de markt terugzien. De oplossing volgens Marleen Vogelaar: alleen produceren wat je verkoopt, liefst on demand en in zo kort mogelijke tijd.

Shapeways

En daar is de link met 3D-printen, zoals Vogelaar dat aanbood bij haar eerdere bedrijf Shapeways, de 3D printscaleup. Net als bij die printbusiness is Ziel een on demand productieplatform, zij het voor textiel. En het hielp natuurlijk dat Vogelaar mede-oprichter was van het grootste digitale productieplatform ter wereld: haar kennis van en ervaring met digitale productie vertaalt ze nu naar kleding. Shapeways is jaren geleden al verhuisd naar New York, en daardoor is Zielwear in de eerste plaats opgezet vanuit de VS.

Duurzaam, lokaal, sociaal

Daarbij disrupt ze de industrie met de on demand productie, die ook nog duurzaam, sociaal en lokaal geschiedt in een eigen atelier. Daarbij belooft het ook nog een ultrakorte levertijd van 2 dagen. Tot nu toe draait Zielwear vooral om sportkleding en ‘active wear’, modieuze varianten daarvan. De letters en andere plaatjes op de kleding worden digitaal geprint, wat water en vervuiling scheelt. De stof is gemaakt uit gerecylced kunststof en het verven ervan gebeurt zonder water te verbruiken.

Everlast

De ondernemers achter Ziel beperkten zich tot nu toe tot de States, waar ze inmiddels sportkleding voor NBA-spelers maken, en merken als Everlast, Bloomingdales en KROST. In oktober 2018 haalde Ziel 1,5 miljoen dollar aan vers kapitaal op en aan de overstap naar Europa wordt gewerkt. En wat de naam betreft: die betekent in het Duits ‘doel’, en de scaleup blaakt inderdaad van purpose.

‘ 

Challenger50 2019 partners

Challenger50 2019 partners

De Challenger50 van 2019 wordt mede-mogelijk gemaakt door:

De Sprout Challenger50 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, DeGiro en Snap inc.

Challenger50 van 2019

Quinten Selhorst, Maarten Poot, Felyx
Peter Post, Mosa Meat
Jeroen Koopman, NewBe
Sjoerd Wennekes, Hester le Riche, Mathijs Konings (Active Cues)
Jonna Fassbender, Stylescript
Blanco, Dennis Overbeeke, Joost Walgemoed, Bernadette Wijnings
Thijs van der Heide, Rumag
Rina Joosten-Rabou, Seedlink
Channable
Lars Evers, Noel Wilson, Jellow
Lotte Leufkens, CloudCuddle
Jorrit van Wijk, Sven Braam, Bram de Bruin, Sneleentaxi
Elestor
Edwin Blom, Bart van de Kooijk, Olivier van Oord, Minibrew