Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 25 onder de 25 van 2014

QwikSense

Paul Stomph (25), Felix Mann (23) en Rino Stevens (25)

Wat: Monitoren van leefklimaat en energieverbruik van gebouwen
Sinds: 2013
Omzet 2013: 33.350 euro
Medewerkers: 0
Waar: Amsterdam
Website: Qwiksense.com

Waarom ben je een eigen bedrijf gestart?

‘Rino Stevens en ik (Paul Stomph) hebben allebei Bouwkunde gestudeerd. We werkten samen aan een afstudeerproject om het leegstaand vastgoed in Nederland aan te pakken en ontwikkelden een concept waarbij kantoren nieuw leven werd ingeblazen door deze slim en duurzaam te revitaliseren. Zo ontstond ons bedrijf ReFit Real Estate. Wij studeerden dus af in ons eigen bedrijf!’

‘De conservatieve vastgoedmarkt stond echter minder optimistisch tegenover onze vooruitstrevende ideeën. Men vond de concepten prachtig, maar was onzeker over de uitvoering en vond het te prijzig. Wij zagen een andere kans door de kwaliteit van bestaande kantoren te verbeteren en op die manier leegstand te voorkomen.’

‘Door goed te luisteren naar vastgoedbezitters ontdekten we een grote onbalans tussen een energie-efficiënt en een comfortabel gebouw. Tot op vandaag wordt hier niet of slecht op gemonitord. We zagen een gat in de markt. Daarom breidden we het team uit met Felix Mann (hacker & product developer) en veranderden onze bedrijfsnaam. Zo ontstond QwikSense.’

Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van de branche?

‘In de huidige markt worden reeds veel verschillende energiemanagement- en binnenklimaat monitoringsystemen aangeboden. Doorgaans wordt hier een vaste prijs voor gevraagd en levert het data die nog door de klant moet worden geïnterpreteerd.’

‘Wij streven ernaar om niet alleen een product te verkopen dat gebruikt kan worden in elk gebouw, maar ook service aan te bieden voor een maandelijkse prijs. Hierdoor kunnen wij ieder moment de kwaliteit van onze zeer flexibele service garanderen en het betaalbaar aanbieden.’

Gaten in de markt zijn dankzij social media inzichtelijker dan ooit tevoren

‘Daarnaast correleren wij ook de verzamelde data met het energieverbruik. Met slimme analyses en rapportages stellen we onze klanten in staat een energie-efficiënte en comfortabele werk- en leefomgeving te creëren die verlagend werkt op het ziekteverzuim en productiviteitverhogend is.’

Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen?

Onze leeftijd is onze troef. Het huidige tijdperk kenmerkt zich door jonge ondernemers. Je bent jong, en je wilt wat. Wij zijn gedreven en energiek. Jonge mensen hebben dankzij de overvloed aan sociale media een duidelijk beeld van de actualiteit, waardoor gaten in de markt inzichtelijker zijn dan ooit tevoren.

‘We waarderen het enorm als mensen ons verblijden met opmerkingen zoals: ‘wat een lef’, ‘duidelijk verhaal en een goed concept’. Anderen stellen zich juist vermanend op met ‘lukt dat allemaal wel ondanks de crisis’? Wat dat betreft zien we geen enkel probleem, want ons concept levert alleen maar geld op!’

Wat heb je ervoor nodig om jouw ambities te vervullen?

‘Onze ambitie is dat iedereen in gezonde, comfortabele en energie-efficiënte gebouwen kan werken of leven. Er zijn nog te weinig gegevens beschikbaar die dit mogelijk maken. Samen met de juiste partners kunnen we dat bereiken en het verduurzamingsproces versnellen. Zij hebben de oplossingen en wij de data.’

‘Het probleem met het binnenklimaat in gebouwen wordt niet alleen herkend in Nederland. We willen onze service dan ook internationaal aanbieden. Om deze reden is het nodig om ons team uit te breiden, ons in grotere mate op marketing te richten en de juiste investeerder te vinden die deze uitdaging met ons wil aangaan!’