Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 25 onder de 25 van 2014

Seepje

Melvin Loggies (22) en Jasper Gabriëlse (22)

Wat: Milieuvriendelijke wasmiddelen
Sinds: 2013
Omzet 2013: niet openbaar
Medewerkers: 0
Waar: Den Haag
website: Seepje.nl

Waarom ben je een eigen bedrijf gestart?

‘Wij zijn gedreven om de wereld schoner en mooier te maken. Als twee goede vrienden met overeenkomende idealen zijn wij altijd op zoek geweest naar een mooie kans. Die zagen we toen we in aanraking kwamen met de schil van de Sapindus Mukorossi vrucht, die bij aanraking met water een natuurlijke vorm van zeep afstaat. Waarom wast bijna iedereen met de chemische wasmiddelen die we allemaal kennen als het ook natuurlijk kan?! We hebben een goede band opgebouwd met onze Nepalese vrienden en na héél veel wastesten Seepje op de markt gebracht. Inmiddels is Seepje verkrijgbaar bij meer dan 80 winkels.’

Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van de branche?

‘Met Seepje was je samen, op een leuke manier, de wereld schoner én mooier. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat de mensen en het milieu in Nepal direct profiteren van ons gebruik van de Seepje schillen hier in Nederland. Onze verpakkingen worden ingepakt door Siza, een organisatie die mensen met een beperking in een leuke dagbesteding voorziet. We hebben dus direct positieve impact op de natuur en de werk- en leefomstandigheden in Nepal.’ 

Onze leeftijd werkt tot nu toe bijna altijd in ons voordeel 

‘We kennen onze leveranciers persoonlijk en proberen deze positieve impact dan ook in samenwerking met hen te realiseren. Meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen, en betere werkomstandigheden, zijn de topics waar we ons nu op proberen te focussen. We hebben nog geen ander wasmiddel gezien dat zich hiermee bezig houdt, én het ondertussen ook nog eens op een leuke en frisse manier probeert te brengen.’

Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen?

‘Onze leeftijd werkt tot nu toe bijna altijd in ons voordeel. ‘Twee jongemannen van 22 met een passie voor wassen. Geweldig toch?!’, zeggen mensen dan. Soms merk je in zwaardere gesprekken dat je minder door de wol geverfd bent. In dat geval is het volgens ons helemaal niet erg je te omringen met mensen die dit wel zijn en deze erbij te betrekken. Dit komt nu eigenlijk weinig voor, blijkbaar heeft men toch wel het idee dat we weten wat we doen.’

Wat hebben jullie ervoor nodig om jullie ambities te vervullen?

‘We hebben het zelf in de hand. Als we onze frisse, jonge blik behouden en onze creatieve vrijheid waarborgen gaan we onze ambities vervullen, daar zijn we van overtuigd. Op dit moment ontwikkelen we Seepje vloeibaar: een zestal vloeibare wasmiddelen, natuurlijk op basis van de Seepje schillen. Door samen te werken met onze partners én fans van Seepje komen we er wel!’