Trainews

Daniël van Iwaarden (21) en Huibert Goedgebure (21)

Wat: Printmedia
Sinds: 2011
Omzet 2013: 682.000 euro
Medewerkers: 4
Waar: Yerseke
Website: Trainews.nl

Waarom ben je een eigen bedrijf gestart?

'We volgden samen dezelfde studie, zaten in dezelfde klas. Voor een project moesten we een bedrijf opzetten. We waren allebei naast school al bezig met allerlei nevenbedrijfjes dus we besloten aan dit project ook mee te doen.'

'Het werd een stagecommunity met onder meer een stagekrant waarmee we landelijk veel aandacht kregen. We haalden er bij Jong Ondernemen de tweede prijs mee. Daarna zijn we als enige twee studenten van dit project hiermee doorgegaan. Al snel was het niet alleen een stagekrant, maar werden we een uitgeverij.'

Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van de branche?

'We zijn actief in de reclamebranche, die zich steeds meer toespitst op online. Wij zijn ervan overtuigd dat huis-aan-huismedia en bladen nog steeds toekomst hebben. Ze moeten dan wel toegevoegde waarde bieden voor de lezer. Voor ons ligt de focus dan ook op lokale content.

'Zo namen we bijvoorbeeld in 2013 de weekkrant de Scheldepost, uit Kapelle, over die een oplage van 6000 stuks heeft. Dat is enorm weinig. Maar de krant bestaat al 69 jaar en we weten zeker dat die krant lokaal bijna wordt verslonden door meerdere mensen in een gezin.'

Natuurlijk is er een bepaalde gunfactor, maar die kun je ook creëren op oudere leeftijd

'Dat maakt het bereik hoger dan de oplage. Terwijl andere kranten die in hetzelfde gebied en in andere regio's verschijnen met een bijna vijf keer zo hoge oplage blij moeten zijn als 6000 mensen de krant daadwerkelijk lezen. Als we de kansen zien zullen we er zeker nog meer uitgeven, die mogelijkheden zoeken we altijd.'

Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen?

'Intern werkt het heel aanstekelijk en geeft het enorm veel energie. We hebben een heel jong team op kantoor en dat is erg gezellig. Dat geeft ook de passie die je nodig hebt. Er heerst een sfeer van gezelligheid, maar ook van hard werken.'

'Ook voor klanten toont het een enthousiast karakter van je bedrijf. Mensen denken wel eens dat we omdat we jong zijn iets moois kunnen opbouwen. Dat is onzin. Natuurlijk is er een bepaalde gunfactor, maar die kun je ook creëren op oudere leeftijd.'

'En daarnaast nemen onze klanten hun beslissingen gewoon op basis van economische overwegingen, niet alleen omdat ze ons leuk of aardig vinden. Zeker in deze tijd waar bedrijven het economisch moeilijker hebben. Naar leveranciers was het vooral in het begin wat lastig om serieus over te komen. We waren toen maar met ons tweeën, en het gaat soms om inkooporders van meer dan 10.000 euro.'

'Dan moesten we vooruit betalen. We hebben dat eigenlijk altijd gedaan, maar dan wel een flinke korting bedongen. Zo kun je ook geld verdienen. Nu kennen bedrijven ons als betrouwbaar, en hebben we daar vrijwel nooit last meer van.'

Wat heb je ervoor nodig om jouw ambities te vervullen?

'Vooral erg veel passie. Als je zin hebt in je werk en je jezelf helemaal kunt inleven kun je ambities vervullen. We zijn nu weer bezig met een aantal nieuwe businessmodellen binnen het bedrijf waar we erg veel zin in hebben. Dat vergt veel voorbereiding, soms een behoorlijk deuk in je cashflow, maar creeërt weer wel een betere basis voor het bedrijf in de toekomst.'

'Wat ook belangrijk is, is tijd voor jezelf. Je kunt wel blijven werken, maar dan maak je je hoofd niet leeg. Door het hoofd leeg te maken krijg je de volgende dag meer inspiratie, en dat is erg belangrijk om te voorzien in onze eigen ambities.'