Bas Rasker

Bas Rasker (1970)

Branche: e-commerce, reizen 
Onderneemt met: Axivate CapitalMeteoVista / Weeronline, Zoover, Waarbenjijnu.nl
Grootste succes: cashen met reisorganisaties Jiba en Eliza was here
Grootste misser: nog niet op kunnen betrappen

Een briljant e-commerce ondernemer

Een klein beetje jaloers word je wel op het track record van Rasker. In 1994 begon hij als student met reisorganisatie Jiba, Hij sleutelde samen met reisondernemer Koen Everink aan Eliza Was Here, dat hij dat samen met Jiba voor veel geld in 2006 aan de Sundio Group verkocht. 

Vervolgens is hij zijn online retailkunsten gaan toepassen op Vakantiewijzer.nl en Weeronline.nl. De eerste toverde hij om tot Zoover, inmiddels uitgegroeid tot een internationale site waarop consumenten reizen beoordelen en recensies kunnen plaatsen. De oprichter vervult er de rol van commercieel directeur. Ook bij Weeronline, in 2009 gekocht, is hij actief betrokken. Deze website heeft hij ook in de vaart der volkeren weten op te stomen: van 150.000 naar 1,5 miljoen dagelijkse bezoekers. 

Bas Rasker wordt VC

Daarnaast investeert Rasker in allerlei online retailstartups en meer volwassen merknamen. Want Rasker is medeoprichter van Axivate. Met die investeringsmaatschappij nam hij onlangs de Benelux-tak van Neckermann over. Tevens verwierf hij vorig jaar een belang in touroperator Corendon.

Voorbeelden van andere investeringen zijn: fashionplatform Bulls&Birds, onderzoeksbureau Tevreden.nl en tabletwebshop YourTablet.nl. Axivate is een investeringsmaatschappij met incubator-achtige trekjes. Zo kunnen ondernemers onderdeel worden van de 'Axivate-cloud': bedrijven maken dan van gedeelde backoffice-diensten gebruik.

Media-ondernemer Bas Rasker

Rasker waaiert inmiddels verder uit. In maart van 2013 werd bekend dat hij ook een belang heeft genomen in Emerce, een vakblad/website voor de e-commercewereld. Daarmee lijkt zijn kleine e-commerce-imperium compleet.