Bernhard van Oranje

Levi9 Global Sourcing

Branche: ICT 
Onderneemt met:
Levi9, en eerder met  Clockwork en Ritzen Koeriers 
Grootste succes: verkoop Clockwork aan Achmea
Grootste misser: een bocht, tijdens de GT4 races in 2009

Bernhard van Oranje-Nassau-Van Vollenhoven (1969) is de zakenprins van de koninklijke familie. Al als student (Economie in Groningen en Washington) zette hij in 1990 met 2 kornuiten (Menno de Jong en Paul Mol) Ritzen Koeriers op. Dat maakte slim gebruik van de Studenten OV-Jaarkaart en de zee van tijd die studenten (toen nog?) hadden. Na zijn studie zette Van Oranje samen met dezelfde Menno de Jong en Paul Mol een webbedrijf op.

Clockwork

Clockwork doopte het drietal hun webbouwer in 1994. Ze waren er vroeg bij wat het web betrof, maar konden daardoor ook volop op de internethype van eind jaren negentig inhaken. Het bedrijf hielp onder andere Bacardi, Coca-Cola, Citroën en Wehkamp het internet op. Ook Clockwork groeide snel, maar slaagde er ook in om niet in de val van te snelle groei te trappen. Dankzij de voorzichtige strategie bleef Clockwork winst maken, ook toen de IT-zeepbel uit elkaar spatte. In 1999 verkochten ze Clockwork goed aan Achmea, maar na 2 jaar kocht het drietal het weer terug via een management buy-out. Na een tweede verkoop, dit keer aan Ordina in 2003, trok Van Oranje zich terug uit het management.

Levi9

Inmiddels lonkte al geruime tijd het avontuur van de offshore IT. Of liever gezegd nearshore, want Bernhard van Oranje's nieuwste bedrijf Levi9 Global Sourcing maakt gebruik van de IT-skills in landen als Servië, Roemenië en Oekraïne. Sinds de oprichting in 2001 is ook dit goed gegroeid naar 330 werknemers. Bernhard van Oranje Bernhard, de tweede zoon van Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven, heeft naast zijn eigen zaak een boel bijbaantjes: zo is hij commissaris bij versnellingsbakkenmaker Antonov.