Boris Veldhuijzen van Zanten

The Next Web

Branche: internet, spreker, events
Onderneemt met:
The Next Web , Twittercounter
Grootste succes: cashen op Hubhop
Grootste misser: niet alle startups van BVvZ hebben het eeuwige leven, maar is dat een misser?

 

Boris Veldhuijzen van Zanten (Delft, 8 augustus 1971) is één van de meest actieve serial internet entrepreneurs van ons land. Wat internet betreft was hij er vroeg bij: samen met zijn twee compagnons Hans-Poul Veldhuyzen van Zanten en Eric Visser stapte hij midden jaren negentig van de vorige eeuw in V3.com. (bekend van redirectdomeinen come.to, welcome.to en surf.to). Dat de drie V's goed zaten, bleek uit de prijs waarvoor ze V3 in 1999 aan Fortunecity verkochten: naar verluidt 21 miljoen gulden, waarvan 4 cash en de rest in aandelen.

Hubhop

Ook met de volgende revolutie, die in draadloos internet, zat Veldhuijzen van Zanten in 2002 goed. Wi-fi was in die tijd redelijk in opkomst, de eerste bedrijven en particulieren kochten draadloze routers. Het idee om zelf wifi-punten open te stellen voor (vertrouwde) derden als gebruikers, was bijzonder slim: de hotspots waren geboren. Hubhop werd, als verzameling hotspots, een verre voorloper van onder meer FON en de huidige pogingen van kabelmaatschappijen om een mobiel netwerk aan te vullen met draadloze routers van hun abonnees. KPN zag in 2003 in Hubhop een goede aanvulling voor zijn commercieel te exploiteren en kocht de wireless hotspot provider. Weer cashten Veldhuijzen en ditmaal ook zijn mede-oprichters Caspar Wenckebach en Koen Kam (Hyves), na amper een jaar, voor anderhalf miljoen euro.

The Next Web

Veldhuijzen had de smaak van het startuppen goed te pakken, en startte (soms als informal investeerder vanuit holding Bomega) een aantal ondernemingen waaronder Junker.nl (anti-spam service), Preople.com (people popularity index) en Fleck (een online annotatieservice) TwitterCounter.com Pressdoc en Spread.us. Hij ging er zelfs prat op dat hij voor honderdvijftig euro en een dagje werk een startup tot leven kon wekken. Niet alles wat hij en zijn netwerk aanraakten, veranderde in goud, maar de Web 2.0-conferentie The Next Web of TNW is vanaf 2008 wel een wereldvermaard instituut geworden. Samen met Patrick de Laive en Arjen Schat zette Veldhuijzen het van begin af aan op met wereldambitie, als site (Thenextweb.com, zes miljoen pageviews per maand) en evenementen (TNW Conference, TNW mobile Conference, TNW Bowlr, Kings of Code).

Boris Veldhuijzen van Zanten spreker tijdens Challengerday 2013 Boris & Sprout Challengerday 2013

@Boris spreekt tijdens de zesde editie van Sprout Challengerday, op 31 oktober a.s. in de Beurs van Berlage. Het thema van deze editie: "De geheimen van succes".