Duncan Stutterheim

ID&T

Branche: evenementen
Onderneemt met:
ID&T
Grootste succes: de verkoop van ID&T, voor 100 miljoen euro
Grootste misser: focus verliezen door ook radio, blad, strandtent en restaurant te beginnen

Carrière als ondernemer

Duncan Stutterheim (1971), zoon van captain of industry Cor Stutterheim (ceo van CMG, dat later opging in Logica), groeide op in Landsmeer, even boven Amsterdam in de polder. Hij begon op zijn 18e een koeriersbedrijf. Maar muziek en feesten waren zijn passie, en in 1992 begon hij met broer Miles Stutterheim housefeesten te organiseren. En dan ook meteen goed: het eerste event, The Final Exam, was in de Utrechtse jaarbeurs en trok 12.000 man publiek. Dat bedrijfje is in twee decennia uitgegroeid uit tot ID&T, Nederlands grootste organisator van dance-events en tevens platenlabel, horecaonderneming en mediabedrijf.

Dance events als merken

Feesten is big business voor Stutterheim, die door een tragisch ongeval in 2000 zijn broer en compagnon Miles kwijtraakte. Thunderdome was het eerste feest dat ID&T groot maakte, de Sensation feesten vormen vanaf 2000 een ijzersterk merk, waarmee Stutterheim in 2005 ook internationaal is gegaan. Eerst in België en Duitsland in 2008 kreeg ook Australië zijn Sensation feest. 

Focus kwijt

Met ID&T ging Stutterheim een tijdlang zijn basis verbreden. Op een goed moment had ID&T een magazine, radiozender Slam!FM, strandtent Bloomingdale en een restaurant in Amsterdam. Door verlies van focus en de enorme investeringen in de horeca- en mediabedrijven ging ID&T bijna failliet. 'We waren in twee jaar bijna alles kwijtgeraakt wat we hadden opgebouwd, we stonden 7 miljoen in het rood', zei hij over die foute strategie. Alleen een rigoureuze sanering en teruggang naar de roots heeft ID&T gered.  Daarvoor moest Stutterheim wel van een sabbatical in Australië terugkeren

VS

Stutterheim, getrouwd, vader van twee dochters, heeft sinds 2009 de dagelijkse leiding van zijn bedrijf uit handen gegeven en ontwikkelt en bedenkt vooral nieuwe concepten. Met het wereldsucces van de Nederlandse dj's trok ook ID&T naar de VS om daar de explosief groeiende markt te veroveren. ID&T moest wel op zoek naar een stevige partner om in het gewoel overeind te blijven. En die was sinds enige tijd bij de hand: met SFX had ID&T al een joint venture in Amerika. Bij SFX lijken Stutterheim cs aan het goede adres: achter het bedrijf steekt de Amerikaanse miljardair en concertorganisator Robert F. X. Sillerman. Met Stutterheim en zijn ploeg haalt hij het neusje van de zalm binnen, afkomstig uit de bakermat van de dance.