Floris van Bommel

Van Bommel

Branche: schoenen
Onderneemt met:
Van Bommel
Grootste succes: was met Lost Boys de koning van de 1e internethype
Grootste misser: Duitsland veroveren is niet gelukt

 

Floris van Bommel (1975) staat samen met zijn broers Pepyn en Reynier als negende generatie aan het roer van familiebedrijf Van Bommel, in schoenen. Hij is de creatief van het trio, opgeleid in Milaan en in schoenenateliers in Italië, Frankrijk en Portugal. In 1999 trad hij in dienst van Van Bommel als schoenontwerper en communicatieman, sinds 2009 zit hij in de directie als creatief directeur.

Floris is een natuurlijk marketinggenie, iemand die volledig eigenzinnig opereert en daar succes mee heeft. Daardoor ontstaat een beeld rond zijn familiebedrijf van jong, fris en hip. Zo koos Floris ervoor om zelf voor een reclameclip van een heavy metal band te fungeren, omdat hij dat leuk vindt, en niet een golftoernooi te sponseren. De video werd gedeeld op social media en was (onbedoeld) een groot succes.

Ondanks de opkomst van e-commerce en de Zalando's van deze wereld geldt Van Bommel als een van de winnaars in de schoenenbranche. De Van Bommels waren er op tijd bij in de jaren negentig met de jeugdige lijn Floris van Bommel - vernoemd naar Floris, lang voordat hij in het bedrijf kwam werken. Hij studeerde nog, maar tekende wel - letterlijk - voor het logo. Inmiddels doen de gympen van Floris het bijzonder goed: de omzet uit het merk is al even groot als die van het klassieke Van Bommel.